معرفی جامع (+۲۰) الگوریتم های گوگل و روش عملکرد آن ها

الگوریتم های گوگل

در گذشته هنگامی که کاربر عبارتی را در گوگل جست و جو میکرد، وب سایت هایی در لیست نتایج برای او نشان داده می شد که ارتباط کمی با نیاز او داشت. پس از چند سال گوگل برای رفع این مشکل و راضی نگه داشتن کاربرانش الگوریتم های گوگل را ارائه داد با دو هدف اصلی؛ کاهش رتبه وب سایت های بی کیفیت و اسپم و افزایش رتبه وب سایت های با ارزش و مطابق نیاز کاربر. این رتبه بندی و الگوریتم ها دلیلی بود که وب سایت ها نیاز به تولید محتوای خوب و با کیفیت را حس کردند و به دنبال سئو وب سایت ها و افزایش رتبه برای بازدید بیشتر وب سایت های خود رفتند. ما در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود، برخی از الگوریتم های گوگل را برای شما بررسی کرده ایم. اگر به دنبال افزایش رتبه وب سایت خود هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

الگوریتم چیست؟

الگوریتم چیست

کلمه الگوریتم بیشتر در ریاضیات و برنامه نویسی کاربرد دارد اما شما با فهمیدن مفهوم این کلمه می توانید اثر آن را در زندگی روزمره خود پیدا کنید. برای نوشتن یک برنامه قبل از شروع به نوشتن کد ها شما باید برنامه ای برای روند کارهایتان داشته باشید که در مفهوم ساده شده این برنامه درواقع طراحی یک الگوریتم برای آن پروژه است. برای مثال فرایند سفر جاده ای را در نظر بگیرید، چیدمان اینکه شما از کدام مسیر بروید و قرار است در این مسیر از چه شهر هایی عبور کنید تا در کمترین زمان ممکن به مقصد خود برسید مانند یک الگوریتم عمل می کند.

الگوریتم های گوگل

هنگامی که شما عبارتی را در گوگل جست و جو می کنید، وب سایت هایی که درباره آن عبارت محتوایی تولید کرده باشند برای شما نمایش داده می شوند که این لیست به کمک الگوریتم های گوگل برای شما آماده می شود. به عبارتی دیگر الگوریتم های گوگل سیستم هایی هستند که بر اساس قوانین مشخص شده به صفحات وب سایت ها امتیاز می دهند و آن ها را ارزیابی می کنند تا بتوانند بهترین و مفید ترین مطلب را در کمترین زمان ممکن به کاربران ارائه دهند. هر کدام از این الگوریتم های گوگل ویژگی های مختلفی را در صفحات وب سایت شما بررسی می کنند اما ارتباط مستقیمی با ترافیک دریافتی و رتبه وب سایت شما دارند.

مطالعه بیشتر: ارائه خدمات سئو سایت در مشهد

معرفی الگوریتم های گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

در ادامه این مقاله ما قصد داریم بخشی از الگوریتم های گوگل ، اصطلاحا باغ وحش گوگل را برای شما بررسی کنیم، نکاتی درباره تاریخچه و نحوه عملکرد آن ها در اختیار شما بگذاریم تا با توجه به این نکات رتبه وب سایت خود را افزایش دهید.

مطالعه بیشتر: ارائه خدمات طراحی سایت در مشهد

۱- الگوریتم پیج رنک – PageRank

الگوریتم پیج رنک

الگوریتم PageRank یا (PR) یکی از اولین الگوریتم های گوگل است که در سال ۱۹۹۸ تولید شد، ایده نام این الگوریتم از لری پیج، یکی از سازندگان گوگل گرفته شد. در توضیح ساده، پیج رنک را می توان روشی برای اندازه گیری اهمیت هر وب سایت دانست. طبق گفته های گوگل این الگوریتم به کمک تعداد و کیفیت لینک هایی که شما را به یک وب سایت هدایت می کنند، میزان اهمیت وب سایت را به صورت تقریبی مشخص می کند و به آن رتبه می دهد. پیج رنک تنها مورد از الگوریتم های گوگل نیست که بر روی چیدمان موتور جست و جو تمرکز دارد اما اولین و شناخته شده ترین الگوریتمی است که گوگل برای این کار ارائه کرده است.

مطالعه بیشتر: الگوریتم پیج رنک چیست؟ نحوه محاسبه، بهبود و تاثیرات آن بر سئو

۲- الگوریتم رقص گوگل – Google Dance

الگوریتم رقص گوگل

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل، رقص گوگل است که بر روی میزان رضایت مخاطبان از محتوای صفحات وب سایت شما تمرکز دارد. گوگل از طریق این الگوریتم رفتار مخاطبان نسبت به هر وب سایت را بررسی و رتبه بندی می کند. عملکرد رقص گوگل بر اساس تعداد افرادی که روی لینک وب سایت شما کلیک می کنند و میزانی که در صفحه شما می مانند و … تغییر می کند که با تغییر این رفتارها، رتبه شما هم تغییر خواهد کرد. گوگل با استفاده از رقص گوگل به هر وب سایت شانس دریافت رتبه بهتر ارائه می کند پس این الگوریتم می تواند به عملکرد هر سبک وب سایت و با هر قدمتی کمک کند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم گوگل دنس

۳- الگوریتم سندباکس – Sand Box

الگوریتم سندباکس

این الگوریتم یک اثر فرضی است که هنوز به صورت رسمی توسط گوگل تایید نشده اما تعداد زیادی از سئو کار های دنیا به وجود این الگوریتم معتقدند. در سال ۲۰۰۴ مدیر وب سایت ها و سئو کارهای حرفه ای متوجه شدند که وب سایت های تازه ساخته شده بدون توجه به نکات سئو به درستی از گوگل رتبه دریافت نمی کنند درحالی که در دیگر موتور های جست و جو به درستی رتبه های خود را دریافت می کردند اما این وب سایت ها پس از مدتی وارد چرخه دریافت رتبه گوگل می شدند. یکی از دلایلی که امکان وجود این الگوریتم را افزایش می دهد این است که از بازی دور نگه داشته شدن وب سایت های جدید به گوگل این امکان را می دهد تا زمان بیشتری برای ارزیابی کیفیت آن ها داشته باشد.

مطالعه بیشتر: الگوریتم سند باکس چیست؟ عملکرد و روش هایی برای خارج شدن از سند باکس

۴- الگوریتم تپه – Hilltop

الگوریتم تپه

الگوریتم تپه جزئی از مهم ترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۰۳ توسط این شرکت پذیرفته شد. هدف این الگوریتم شناسایی صفحات وب سایت های معتبر برای رتبه بندی آن ها است. در این الگوریتم سیستمی طراحی شده تا در کنار پیج رنک کار کند و صفحات قوی و معتبر را رتبه بندی کند. روشی که الگوریتم تپه برای رتبه بندی صفحات استفاده می کند در ابتدا تشخیص صفحات وب سایت های قوی و ماهر است، این صفحات درباره موضوعات خاصی هستند که صفحات زیادی به آن ها لینک داده اند. در ادامه گوگل به کمک آن ها می تواند سایت های با کیفیت را رتبه بندی کند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم هیلتاپ چیست؟ عملکرد و تفاوت آن با سایر الگوریتم ها

۵- الگوریتم کافئین – Caffeine

الگوریتم کافئین

 

در ۱۰ آگوست سال ۲۰۰۹ گوگل الگوریتم کافئین را معرفی کرد که می تواند به یکی از مهم ترین به روز رسانی ها در تاریخچه موتور های جست و جو تبدیل شود. این به روز رسانی آنقدر بزرگ بود که گوگل به مدت یک ماه “بررسی طراحان” را ایجاد کرد و به طراحان و سئو کار های حرفه ای دسترسی زودرس داد تا مشکلات احتمالی این به روز رسانی را به شرکت گزارش دهند. کافئین در حقیقت یک نوسازی کامل سیستم های چیدمان برای هماهنگ شدن با نیاز های کاربران از جست و جو کردن است که صفحات را با سرعت بیشتری نسبت به سیستم های قبلی گوگل فهرست بندی می کرد.

مطالعه بیشتر: الگوریتم کافئین چیست؟ عملکرد و ویژگی های این به روز رسانی بزرگ

۶- الگوریتم پاندا – Panda

الگوریتم پاندا

پاندا یکی از الگوریتم های گوگل است که بر روی کیفیت و تجربه کابر تمرکز دارد و درواقع اولین الگوریتمی است که در دنیای مدرن سئو معرفی شد. یکی از دلایل پیداش این الگوریتم کاهش کیفیت نتایج جست و جوی گوگل و افزایش وب سایت هایی با مزارع محتوا بود؛ این سبک وب سایت ها محتویات زیادی درباره موضوعات مختلف تولید می کنند اما از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. این الگوریتم بعد ها به الگوریتم هسته پیوست و هدف آن کاهش رتبه وب سایت هایی است که محتوای بی کیفیتی ارائه می دهند و به اصطلاح از سئو کلاه سیاه برای وب سایت خود بهره گرفتند و از روش های غیرقانونی و مخالف با سئو سفید به رتبه بالا رسیده اند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم پاندا چیست؟ رفع جریمه و نکاتی برای جریمه نشدن توسط پاندا

۷- الگوریتم تازگی محتوا – Freshness

7- الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا یکی از الگوریتم های گوگل تغییرات رتبه بندی گوگل است که ارائه شد تا نتایج جست و جو را نزدیک تر به قصد مخاطب ارائه کند. طبق این الگوریتم محتوا هایی که از لحاظ زمان رویداد تازه تر هستند، برای کابران در بالای نتایج قرار می گیرند تا مخاطب راحت تر به آن ها دسترسی داشته باشد. محتوا در این الگوریتم به سه دسته رویداد های اخیر، رویداد هایی که به طور مرتب تکرار می شوند و به روز رسانی های مکرر تقسیم می شوند و اگر محتوایی در یکی از این دسته ها قرار بگیرد، توسط تازگی محتوا به بالای لیست نتایج جست و جو صعود می کند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم فرشنس (Freshness) یا تازگی محتوا چیست؟

۸- الگوریتم ونیز – Venice

الگوریتم ونیز

در سال ۲۰۱۲ گوگل اعلام کرد که ۴۰ تغییر اساسی در االگوریتم جست و جو اعمال شده است، در میان این تغییرات اساسی ونیز هم ارائه شد که وضعیت جست و جوی محلی را برای همیشه تغییر داد. الگوریتم ونیز توجه زیادی بر روی وب سایت های محلی و سئو محلی دارد. اگر شما وب سایت محلی داشته باشید که موقعیت مکانی فعالیت خود را ذکر کرده باشید توسط این الگوریتم برای کاربران نمایش داده خواهید شد. این به روز رسانی به جهان نشان داد که گوگل نیاز کار را به خوبی متوجه می شود و به آن اهمیت می دهد.

مطالعه بیشتر: الگوریتم ونیز چیست؟ تاثیر آن بر سئوی محلی

۹- الگوریتم دزد دریایی – Google Pirate

الگوریتم دزد دریایی

گوگل در سال ۲۰۱۲ در جهت مبارزه مستقیم با دزدی محتوا، گوگل پایرت را معرفی کرد که هدف اصلی آن مبارزه با سرقت محتوای متنی و غیر متنی است. الگوریتم دزد دریایی در صورتی که متوجه انتشار محتوایی بدون مجوز ناشر اولیه شود، آن محتوا را از نتایج جست و جو حذف می کند. یکی از اقدام های این الگوریتم در جهت مبارزه با دزدی محتوا، محدود کردن دسترسی به سایت هایی است که محتوای رایگان مانند فیلم و یا نرم افزار به کاربران ارائه می کنند. کاربران می توانند گزارش های خود از تخلفات وب سایت ها را به گوگل از طریق قانون DMCA ارائه دهند و سپس گوگل به کمک الگوریتم دزد دریایی وب سایت ها را بررسی می کند و در صورت متخلف بودن آن ها را جریمه می کند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم دزد دریایی چیست؟ عملکرد و انواع جریمه گوگل پایرت

سوالات متداول

منظور از الگوریتم های گوگل چیست؟

گوگل برای کسب رضایت کاربران الگوریتم هایی را معرفی کرد که بر اساس قوانین مشخصی به محتوای وب سایت ها امتیاز می دهند و آن ها را برای کاربران در نتایج جست و جو لیست می کنند تا بهترین و مفید ترین نتیجه در کمترین زمان در دسترس کاربران قرار گیرد.

آیا گوگل از الگوریتم های قدیمی خود استفاده نمی کند؟

برخی فکر می کنند که با معرفی شدن الگوریتم های جدید، گوگل دیگر از الگوریتم های قبلی خود استفاده نمی کند. اما این شرکت از تمامی الگوریتم های خود استفاده می کند و همچنین آن ها را به روز رسانی می کند تا دقت آن ها را افزایش دهد.

دلیل اهمیت وجود الگوریتم های گوگل چیست؟

در گذشته، کاربران پس از جست و جوی عبارتی در موتور جست و جو، با نتایجی مواجه می شدند که ارتباطی با نیاز آن ها و یا عبارت جست و جو شده نداشت. اما پس از معرفی الگوریتم های گوگل، نتایج جست و جو روز به روز فاصله کمتری با نیاز کاربر پیدا می کنند و نتایج مرتبط تری را برای آن ها ارائه می دهند.

جدید ترین الگوریتم گوگل چیست؟

گوگل آخرین به روز رسانی الگوریتم خود را در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر کرد. این چهارمین به روز رسانی الگوریتم از مجموعه به روز رسانی هایی است که بررسی محصولات را مورد هدف قرار می دهند.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن