الگوریتم فرشنس (Freshness) یا تازگی محتوا چیست؟

الگوریتم فرشنس

در بیشتر موارد به روز بودن و تازگی محتوا برای کاربران اهمیت زیادی دارد و آن ها به وب سایت هایی که محتوای به روز منتشر می کنند، اعتماد بیشتری می کنند زیرا این محتوای به روز می تواند به بخش بیشتری از نیاز کاربران پاسخ دهد. گوگل با توجه به نیاز کاربران و اهمیت آن ها به تازه بودن محتوا، الگوریتم فرشنس را معرفی کرد. با ما در این مقاله از مقالات آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود همراه باشید تا با شناخت محتوای تازه بتوانید رتبه قابل قبولی از الگوریتم فرشنس دریافت کنید.

الگوریتم فرشنس چیست؟

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا در نوامبر سال ۲۰۱۱ توسط گوگل معرفی شد، این الگوریتم در تلاش است تا نتایجی تازه تر و به روز تر در اختیار کاربران قرار دهد. تعدادی از الگوریتم ها شناخته شده تر هستند و سئو کاران توجه زیادی به آن ها دارند اما سئو مانند پازلی است که حتی کمبود یک تیکه از آن هم در نتیجه پایانی شما موثر است. الگوریتم فرشنس یکی از تیکه های این پازل است که برخی از افراد آن را فراموش کرده اند اما طبق اعلام رسمی شرکت گوگل، این الگوریتم باعث ایجاد تغییر ۳۵ درصدی در نتایج جست و جو شده است و این الگوریتم به وب سایت هایی که محتوای به روز منتشر می کردند، شانس دیده شدن در نتایج جست و جو را داد.

برای مثال، فرض کنید شما می خواهید لپ تاپ بخرید. مدل و جزئیات لپ تاپ مورد نظرتان را جست و جو می کنید. در نتایج جست و جو چندین سایت برای شما می آید که اطلاعاتی درباره قیمت کالای مورد نظر شما ارائه کرده است. یک وب سایت به روز ترین قیمت را برای شما ارائه کرده، یکی دیگر قیمت چند هفته قبل و دیگری قیمتی مرتبط با چند ماه قبل. قطعا شما وب سایتی را باز خواهید کرد که به روز ترین قیمت و اطلاعات را برای شما ارائه کرده است. این مثال برای شما میزان اهمیت استفاده از محتوای به روز و بهینه سازی وب سایت خود بر اساس الگوریتم فرشنس را مشخص کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شناخت بهتری از این الگوریتم و عملکرد آن پیدا کنید.

مطالعه بیشتر: معرفی جامع (+۲۰) الگوریتم های گوگل و روش عملکرد آن ها

الگوریتم فرشنس بر چه موضوعاتی تمرکز دارد؟

در این قسمت می خواهیم بررسی کنیم که این الگوریتم بر چه موضوعاتی تمرکز بیشتری دارد. این موضوعات به سه دسته تقسیم می شوند:

رویداد های اخیر یا موضوعات داغ

رویداد های اخیر یا موضوعات داغ

رویداد هایی که به تازگی اتفاق افتادند و یا موضوعات داغ که ناگهانی توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود اختصاص می دهند از موضوعاتی هستند که نیاز دارند به روز باشند و برای الگوریتم فرشنس اهمیت دارند. برای مثال در هنگام شیوع بیماری کرونا، تعداد بسیار زیادی از کاربران عبارات مرتبط با این ویروس را جست و جو می کردند تا بتوانند این ویروس را بشناسند و راه های جلوگیری از مبتلا شدن به آن را شناسایی کنند.

اتفاقاتی که به صورت منظم تکرار می شوند

یکی دیگر از موضوعات مورد اهمیت الگوریتم فرشنس، رویداد هایی که به صورت منظم تکرار می شوند هستند که شما در هنگام جست و جوی عبارتی مرتبط با آن رویداد ها انتظار دارید که جدید ترین اطلاعات و یا نتایج را دریافت کنید نه اطلاعاتی درباره چندین سال قبل و یا دوره های قبلی. برای مثال انتخابات ریاست جمهوری یکی از رویداد هایی است که به صورت منظم تکرار می شوند و کاربران در هنگام جست و جو به دنبال دریافت جدید ترین نتایج و تغییرات هستند.

به روز رسانی های مکرر

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه الگوریتم تازگی محتوا برخی از موضوعات هستند که وب سایت ها باید به صورت مداوم آن ها را به روز رسانی کنند تا بهترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهند. برای مثال هنگامی که شما به دنبال پیدا کردن بهترین مدل دوربین برای عکاسی غیر حرفه ای هستید، قطعا انتظار دارید که به روز ترین اطلاعات درباره هر دوربینی که وب سایت ها پیشنهاد می کنند را دریافت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

گوگل بر اساس چه فاکتور هایی تازگی محتوا را سنجش می کند؟

گوگل بر چه اساس چه فاکتور هایی تازگی محتوا را سنجش می کند؟

شرکت MOZ برای سنجش تازگی محتوای هر وب سایت فاکتور هایی مشخص کرده است که گوگل بر اساس آن ها محتوا را می سنجد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

  • تاریخ ایندکس شدن هر وب سایت توسط گوگل
  • میزان تغییرات ایجاد شده در هر صفحه برای مثال، هر صفحه که میزان بیشتری به روز می شد
  • میزان تغییرات در هر صفحه برای مثال، تعداد دفعاتی هر صفحه در وب سایت ها به روز رسانی می شوند
  • تعداد صفحات جدید در وب سایت برای مثال، میزان ایجاد شدن صفحات جدید در هر وب سایت
  • تازگی بک لینک ها

تازگی محتوای سایت برای QDF اهمیت زیادی دارد و بر اساس فاکتور هایی در بالا به آن ها اشاره کردیم، این وب سایت ها شانس قرار گیری در رتبه های اول نتایج جست و جو را بیشتر از باقی وب سایت ها دارند.

QDF چیست؟

QDF یا Query Deserves Freshness الگوریتم رتبه بندی مجدد گوگل است که برای بررسی مجدد نتایجی به کار می رود که با گذشت زمان پرس و جو ها درباره آن موضوعات تغییر می کنند. این الگوریتم زمانی وارد عمل می شود که برخی موضوعات ناگهانی اهمیت زیادی از جانب کاربران دریافت می کنند و یا جست و جو های زیادی درباره آن ها صورت می گیرد. این الگوریتم برای سه منبع به کار می رود که این منابع عبارتند از: وبلاگ ها و مجلات، پورتال های خبری و پرسش ها.
تفاوت الگوریتم QDF و الگوریتم فرشنس در این است که QDF پرسش های داغ و به روز را تعیین و بررسی می کند اما الگوریتم تازگی محتوا وب سایت هایی که موضوعات داغ را پوشش می دهند، رتبه بندی می کند.

محتوای تازه چیست؟

محتوای تازه چیست؟

تا اینجا با الگوریتم تازگی محتوا و فاکتور هایی که برای سنجش محتوا استفاده می کند آشنا شده ایم و حال زمان این است که برای دریافت رتبه ای بهتر از این الگوریتم با محتوای تازه آشنا شویم. در حقیقت یکی از مهم ترین فاکتور های گوگل برای بررسی تازگی محتوای هر وب سایت، تاریخ انتشار محتوا و یا تعداد و میزان به روز رسانی محتوا است.

  • زمان انتشار: زمانی که هر محتوا در هر وب سایت منتشر می شود
  • زمان ایندکس شدن: زمانی که برای اولین بار ربات های خزنده گوگل هر وب سایت را بررسی می کنند و در نتایج جست و جو قرار می دهند
  • زمان آخرین خزش: آخرین باری که هر وب سایت توسط ربات های خزنده بررسی می شود
  • زمان ایجاد تغییرات: زمانی که آخرین تغییرات بر روی هر صفحه اعمال شده است

بهینه سازی وب سایت برای الگوریتم فرشنس

بهینه سازی برای این الگوریتم و رتبه گرفتن از آن کار سختی نیست و شما با رعایت چند نکته می توانید رتبه قابل قبولی دریافت کنید که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

پوشش محتوای جدید به عنوان اولین وب سایت

سعی کنید محتوای داغ و جدید را زودتر از رقبای خود در صفحات منتشر کنید، در صورتی که شما بتوانید این کار را به درستی انجام دهید کاربران بیشتری از وب سایت شما استفاده خواهند کرد.

به روز رسانی مکرر محتوای وب سایت

شما باید محتوای موجود در وب سایت خود را به صورت مکرر به روز رسانی کنید. در صورتی که محتوای قدیمی وب سایت شما عملکرد خوبی ندارد، شما می توانید با به روز رسانی شانس دیگری برای دیده شدن به آن ها توسط الگوریتم فرشنس بدهید. نکته قابل توجه در به روز رسانی محتوا این است که شما در کنار به روز کردن مطالب، کیفیت مطالب را افزایش دهید تا بتوانید الگوریتم های دیگر را تحت تاثیر قرار دهید.

به روز رسانی Time Stamp

یکی دیگر از روش های بهینه سازی سایت برای الگوریتم فرشنس، به روز رسانی Time Stamp است. تاریخ انتشار یا به روز رسانی هر محتوا در کنار عنوان صفحات در نتایج جست و جو قرار دارد که این تاریخ برای کاربران و همچنین الگوریتم تازگی محتوا اهمیت زیادی دارد. کاربران ترجیح می دهند وب سایت هایی را باز کنند که محتوای جدید تر برای آن ها ارائه می کند و موتور جست و جو، محتوای تازه را شناسایی می کند و آن صفحه را در دسته محتوای به روز شده قرار می دهد.
نکته ای که در به روز رسانی Time Stamp وجود دارد این است که، شما باید واقعا محتوا را به روز کنید و در صورتی که تغییری در صفحه ایجاد نکنید اما Time Stamp را به روز کنید، گوگل ممکن است متوجه این موضوع بشود و وب سایت شما را جریمه کند.

انتشار محتوای جدید

انتشاز محتوای جدید

یکی از قدم های بزرگ در جهت بهینه سازی وب سایت برای الگوریتم فرشنس، انتشار محتوای جدید به صورت منظم است. در این روش شما به صورت منظم برای کاربران خود محتوای جدید منتشر می کنید و در حقیقت به نوعی محتوای تازه به آن ها ارائه می کنید که رضایت بیشتر کاربران را به دنبال خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: مهم ترین منابع تولید محتوا وب سایت در ۲۰۲۲

استفاده از محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز به مطالبی گفته می شود که همواره و در هر زمانی مورد توجه کاربران هستند. محتوای همیشه سبز می تواند در فواصل زمانی زیاد حتی یک سال برای شما ترافیک ایجاد کند. نکته مورد توجه درباره این نوع محتوا این است که شما لازم نیست به صورت مداوم آن ها را به روز رسانی کنید چرا که برخی اطلاعات ثابت درباره این موضوعات وجود دارد که می تواند بخشی از نیاز کاربر را برطرف کند. اهمیت محتوای سبز با گذشت زمان کم نمی شود پس شما می توانید با استفاده از آن برای وب سایت خود ترافیک و کاربران زیادی ایجاد کنید.

مطالعه بیشتر: محتوا همیشه سبز چیست؟ ۷ راهکار برای به روز رسانی مداوم محتوا

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن