الگوریتم پیج رنک چیست؟ نحوه محاسبه، بهبود و تاثیرات آن بر سئو

الگوریتم پیچ رنک

الگوریتم پیچ رنک و به صورت خلاصه شده (PR) یکی از الگوریتم های گوگل است که صفحات وب سایت ها را رتبه و ارزش بندی می کند. این الگوریتم در حال حاضر فعالیتی به شدت گذشته ندارد اما ممکن است دوباره گوگل آن را فعال کند. رتبه بندی توسط الگوریتم پیج رنک عددی در بازه ۰ تا ۱۰ است که بر اساس بک لینک ها و محتوای وب سایت شما مشخص می شود. ما در این مقاله تاریخچه ای از این الگوریتم، عملکرد آن و عوامل بهبود بخش رتبه صفحات شما را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید تا شاهد پیشرفت عملکرد و رتبه وب سایت خود باشید.

مطالعه بیشتر: معرفی جامع (+۲۰) الگوریتم های گوگل و روش عملکرد آن ها

الگوریتم پیج رنک چیست؟

الگوریتم پیج رنک چیست

الگوریتم پیج رنک (PageRank) یکی از پرکاربردترین الگوریتم های گوگل است که بر سئو و رتبه وب سایت ها تاثیر دارد. یکی از مهم ترین اتفاق ها برای هر وب سایت قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل است زیرا تاثیر مستقیمی با ترافیک دریافتی و بازخورد عملکردشان دارد که گوگل با استفاده از الگوریتم پیج رنک، به وب سایت ها رتبه می دهد.

رتبه بندی گوگل

رده بندی گوگل

شروع کار گوگل تقریبا با همین الگوریتم بود و رتبه گوگل به معنای ارزشی است که این شرکت به هر وب سایت می دهد. فاکتور های رتبه بندی گوگل به بیش از ۲۰۰ معیار می رسد اما برخی از مهم ترین های آن ها توجه به محتوای خوب، تگ های عنوان، URL و تگ Alt عکس که به عنوان جایگزین متنی برای عکس های وب سایت استفاده می شود است.

محتوای هر صفحه یکی از مهم ترین معیار های آن صفحه برای دریافت رتبه بهتر از گوگل است. زیرا کاربران برای دیدن محتوایی که شما در وب سایت خود تولید کرده اید به وب سایت شما سر می زنند تا نیاز خود را برطرف کنند. هرچه محتوای شما به نیاز بیشتری از مخاطبان پاسخ دهد ترافیک و میزان ماندگاری کابر در وب سایت شما بیشتر می شود. اگر شما محتوای خوب و کاربردی در وب سایت خود تولید کنید، وب سایت های بیشتری به صفحه و محتوای شما لینک می دهد که هیچکدام از این موارد از نظر گوگل دور نمی ماند و همین موارد است که باعث می شود گوگل رتبه بهتری به وب سایت شما اختصاص دهد.

تاریخچه الگوریتم پیج رنک

این الگوریتم اولین بار در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و ایده اسم آن از لری پیج، یکی از سازندگان شرکت گوگل، گرفته شد. در ابتدا روش کار این الگوریتم بسیار ساده بود و رتبه بندی بر اساس تعداد کلمات کلیدی در هر مقاله و بک لینک های وب سایت ها انجام می شد اما مدتی بعد مشخص شد که عده ای برای دور زدن این الگوریتم از تعداد بسیار زیادی کلمه کلیدی در محتوای خود و بک لینک های تقلبی استفاده می کردند و رتبه بالایی دریافت می کردند، در نتیجه بازخورد عملکرد گوگل افت کرد و تعداد کابرانی که از نتایج جست و جوی خود ناراضی بودند افزایش پیدا کرد که در ادامه گوگل برای بهبود رضایت کاربران خود دست به کار شد. این الگوریتم در حال حاضر در زمینه های مختلفی استفاده می شود، برای مثال رتبه بندی کاربران در شبکه های مجازی و …

تولبار گوگل

تولبار گوگل

در گذشته ابزاری به نام گوگل تولبار وجود داشت که شما به کمک آن می توانستید رتبه هر صفحه را مشاهده کنید. به دلیل قابل مشاهده بودن این رتبه بندی، صاحبان کسب و کار های اینترنتی به اهمیت رتبه صفحات خود پی بردند که در این میان افرادی سودجو از روش هایی مانند سئو سیاه و لینک های اسپم رتبه وب سایت خود را افزایش می دادند. در این زمان سیستم هایی بوجود آمد که لینک هایی برای فروش می گذاشتند و به وب سایت ها کمک می کردند تا از روش های غیرقانونی بک لینک های خود را افزایش دهند. این سیستم ها بعد ها توسط گوگل جریمه شدند و در ادامه گوگل در سال ۲۰۰۸ مرورگر کروم را بدون تولبار ارائه کرد، در آخر در سال ۲۰۱۶ گوگل به طور رسمی تولبار را حذف و رتبه صفحات را از دید عموم مردم خارج کرد.

 عملکرد پیج رنک

عملکرد پیج رنک

اولین سوالی که برای صاحبان کسب و کار های اینترنتی بعد از شناخت الگوریتم های گوگل پیش می آید، نحو عملکرد آن ها است. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در رتبه بندی هر وب سایت توسط الگوریتم پیج رنک وجود دارد، لینک های یک وب سایت و محتوای آن است. وب سایت شما با توجه به تعداد لینک هایی که دریافت کرده است با دیگر وب سایت هایی که در زمینه کاری شما فعالیت دارند مقایسه می شود. نکته قابل توجهی که در این الگوریتم وجود دارد، حقیقی و معتبر بودن لینک های وب سایت شما است. پس علاوه بر تعداد لینک هایی که وب سایت شما دریافت کرده، کیفیت و معتبر بودن آن ها نیز یکی از نکات رتبه بندی توسط الگوریتم پیج رنک است.

الگوریتم پیج رنک هر صفحه را به صورت جداگانه بررسی می کند و طبق این بررسی جداگانه ممکن است رتبه هرکدام از صفحات وب سایت شما متفاوت با دیگری باشد. بهترین رتبه توسط الگوریتم پیج رنک ۱۰ و بدترین رتبه ۰ است. رتبه ای که گوگل برای هر صفحه از وب سایت شما نشان می دهد درواقع بازه ای از اعداد است، برای مثال اگر رتبه صفحه شما ۴ باشد، عدد ممکن است کمی بیشتر از ۴ و یا کمی کمتر از ۴ باشد اما گوگل این رتبه را به صورت عدد ۴ برای شما نمایش می دهد.

عوامل بهبود رتبه توسط الگوریتم پیج رنک

عوامل بهبود رتبه توسط الگوریتم پیج رنک

هر کارفرمایی که بخشی از کسب و کار خود را از طریق اینترنت مدیریت می کند، متوجه اهمیت قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جست و جوی گوکل است و خواهان این موقعیت است. این موقعیت از طریق خدمات سئو امکان پذیر می باشد که شما می توانید با مشاوره گرفتن از آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در این زمینه، رتبه وب سایت خود را بهبود ببخشید. در ادامه نکاتی برای بهبود رتبه توسط الگوریتم پیج رنک برای شما آماده کرده ایم.

شما هرگز نباید برای بالا بردن رتبه وب سایت خود از روش های غیرقانونی مانند خرید لینک، تبادل لینک و … استفاده کنید زیرا در این صورت شما توسط گوگل جریمه می شوید. یکی از مهم ترین نکاتی که گوگل توجه زیادی به آن دارد، رضایت مخاطب است و در حقیقت هر کاری که موجب افزایش رضایت مخاطب از شما و وب سایتتان شود در نتیجه موجب افزایش رتبه شما خواهد شد. مخاطب با ورود به وب سایت شما زمانی تقریبا کوتاه به شما می دهد تا بتوانید او را راضی کنید که ادامه محتوای شما را بخواند و یا در آخر از بین رقیبان شما را انتخاب کند.

برطرف کردن نیاز کاربر

کاربر طبق نیازی که دارد، عبارتی را در مرورگر گوگل جست و جو می کند و سپس در وب سایت هایی که گول برای او لیست می کند به دنبال برطرف کردن نیاز خود می رود. یکی از نکاتی که شما باید به آن توجه داشته باشید برطرف کردن نیاز کاربر به درستی است. برای مثال وقتی کلید واژه صفحه خود را “سئو محلی” انتخاب می کنید، باید در صفحه خود درباره سئو محلی توضیحات کامل و طبق نیاز کاربر ارائه دهید و به قولی که در هنگام وارد وب سایت شدن به او دادید عمل کنید. پس سعی کنید محتوایی دقیقا مرتبط با کلید واژه و عنوان صفحه خود ارائه کنید تا رضایت کاربر از شما بیشتر شود.

اگر محتوای شما کامل، مفید و به روز باشد قطعا رضایت کاربر بیشتر خواهد شد و به شما اعتماد بیشتری می کند. در حال حاضر تاثیری که محتوای خوب بر روی رتبه وب سایت شما می گذارد را هیچ عامل دیگری ندارد و اگر محتوای شما بی کیفیت باشد و یا به اندازه کافی برای آماده سازی محتوا زمان نمی گذارید، دیر یا زود ممکن است گوگل شما را حذف کند.

بک لینک

بک لینک

زمانی که یک وب سایت به وب سایت شما لینک می دهد شما صاحب بک لینک می شوید. یکی از نکاتی که قبل تر هم به آن اشاره کردیم اهمیت معتبر و حقیقی بودن بک لینک های شما است. پس از سیستم های فروش لینک و استفاده از لینک های اسپم، گوگل توجهی زیادی به بک لینک های شما دارد و آن ها را بررسی می کند. هر چه تعداد بک لینک ها و میزان اعتبار آن ها بیشتر باشد، شما رتبه بهتری دریافت خواهید کرد.

طراحی وب سایت

در حال حاضر مدیران کسب و کار ها توجه ویژه ای به سئو سایت خود دارند اما شما نباید طراحی اصولی و کاربر پسند وب سایت خود را فراموش کنید. حتی اگر کاربر جذب محتوای ارائه شده در وب سایت شما شود اما نتواند به درستی راه ارتباطی با شما را پیدا کند، ممکن است به وب سایت رقیب شما که طراحی بهتری دارد سر بزند و برای برطرف کردن نیازش به آن ها مراجعه کند.

مظالعه بیشتر: ارائه خدمات طراحی سایت در مشهد

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن