الگوریتم دزد دریایی چیست؟ عملکرد و انواع جریمه گوگل پایرت

الگوریتم دزد دریایی

سال های زیادی است که در حوزه سرگرمی، قانونی در رابطه با عدم استفاده بدون مجوز از محتوای دیگران وجود دارد و در صورتی که فردی این قانون را نقض کند، جریمه می شود. اما در اینترنت به دلیل دسترسی نداشتن به افرادی که این نوع محتوا را منتشر می کنند کمتر است، متاسفانه سواستفاده از محتوای دیگر وب سایت و شرکت ها بیشتر صورت می گیرد. گوگل برای جلوگیری از این سواستفاده در سال ۲۰۱۲ الگوریتم دزد دریایی را ارائه کرد تا با مختلفین مبارزه کند و آن ها را جریمه کند. با ما در این مقاله از مقالات آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود همراه باشید تا با نحوه عملکرد یکی دیگر از الگوریتم های گوگل و انواع جریمه های آن آشنا شوید.

مطالعه بیشتر: معرفی جامع (+۲۰) الگوریتم های گوگل و روش عملکرد آن ها

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

گوگل پایرت چیست؟

یکی از بزرگترین و مهم ترین مشکلاتی که گوگل تا به الان در حال مبارزه با آن بوده، عدم احترام صاحبان وب سایت ها به قانون کپی رایت است. الگوریتم دزد دریایی یا Google Pirate در سال ۲۰۱۲ در جهت مبارزه مستقیم با دزدی محتوا معرفی شد. این الگوریتم در بررسی محتوای متنی رفتاری شبیه به الگوریتم پاندا دارد اما هدف اصلی آن مبارزه با سرقت محتوای متنی و غیرمتنی است. گوگل پایرت تمام حقوق محتویات سایت مانند عکس، ویدئو و محتوای متنی را متعلق به وب سایتی که آن ها را متنشر کرده می داند و در صورتی که متوجه کپی برداری و یا انتشار بدون مجوز ناشر اولیه محتوا شود، آن محتوا را از نتایج جست و جو حذف می کند.

طبق بررسی های صورت گرفته، گوگل پس از آخرین به روز رسانی این الگوریتم به صورت قاطعانه وب سایت هایی که قانون حق مالکیت دیجیتال را نقض می کنند، جریمه می کند و رتبه آن ها را کاهش می دهد. یکی از اقدام های الگوریتم دزد دریایی در جهت مبارزه با دزدی محتوا، محدود کردن دسترسی به سایت هایی است که محتوای رایگان مانند فیلم و یا نرم افزار به کاربران ارائه می کنند. در صورتی که شما نام فیلم یا نرم افزاری را جست و جو کنید که حق کپی رایت آن طبق قانون DMCA تعریف شده باشد، در سمت راست صفحه نتایج جست و جو می توانید وب سایتی که آن محتوا را به صورت قانونی برای فروش یا دانلود گذاشته است پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

قانون DMCA چیست؟

قانون DMCA چیست؟

DMCA مخفف شده عبارت Digital Millennium Copyright Act است و در حقیقت یک قانون کپی و حق مالکیت برای آثار دیجیتالی در ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۹۸ تصویب شد. طبق این قانون حق تولید و انتشار محتوا، دستگاه و نرم افزار و … متعلق به سازنده است و با افرادی که از آن سواستفاده کنند و یا این قانون را رعایت نکنند برخورد می شود. این قانون باعث شد تا شرکت ها بدون نگرانی از سو استفاده تولیدات خود را ارائه دهند و همچنین این قانون برای وب سایت هایی که محتوای رایگان ارائه می دهند نیز کاربرد دارد. بر اساس این قانون در صورتی که شما محتوای کپی شده در وب سایتی مشاهده کنید می توانید با ارائه شواهد معتبر به گوگل اطلاع دهید تا آن را از نتایج جست و جو حذف کند.

تفاوت الگوریتم دزد دریایی و الگوریتم پاندا

تفاوت الگوریتم دزد دریایی و الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا یکی از محبوب ترین و معرف ترین الگوریتم های گوگل است که عملمکرد آن ممکن است تا حدودی شبیه به گوگل پایرت باشد اما این دو الگوریتم متفاوت هستند. در گذشته سئو کار ها و تولید کنندگان محتوا به جای تولید کردن محتوای خاص مرتبط با وب سایت خود، محتوای دیگر وب سایت ها را کپی می کردند و از این طریق رتبه های نسبتا خوب دریافت می کردند. در پی این مشکل، گوگل از الگوریتم پاندا رونمایی کرد تا محتوای کپی را شناسایی و با آن مبارزه کند. تفاوت الگوریتم پاندا و الگوریتم دزد دریایی در این است که پاندا فقط بر جلوگیری از کپی محتوای متنی تمرکز دارد اما دزد دریایی در جهت جلوگیری از تمام انواع محتوا معرفی شد. این الگوریتم به کمک گزارش کاربران و یا خود نیرو های شرکت گوگل وب سایت هایی که محتوایی را رایگان ارائه می کنند جریمه می کند.

در حقیقت کاربران می توانند به کمک DMCA گزارش های خود از تخلفات وب سایت ها را به گوگل ارائه دهند و سپس گوگل به کمک الگوریتم دزد دریایی وب سایت های گزارش شده را بررسی می کند و در صورت متخلف بودن، آن ها را جریمه می کند. این الگوریتم ممکن است وب سایت هایی که محتوای متنی را کپی کردده اند جریمه کند اما به کمک گزارش کاربران اما الگوریتم پاندا به صورت خودکار و طبق بررسی های خودش این کار را انجام می دهد.

مطالعه بیشتر: الگوریتم پاندا چیست؟ رفع جریمه و نکاتی برای جریمه نشدن توسط پاندا

دلایلی که موجب حساسیت گوگل پایرت بر وب سایت شما می شود

دلایلی که موجب حساسیت گوگل پایرت بر وب سایت شما می شود

تنها یک عامل است که باعث می شود الگوریتم دزد دریایی نسبت به وب سایت شما حساس شود و آن سرقت هر نوع محتوایی است. طبق قانون DMCA استفاده بدون مجوز و کپی هر نوع محتوا اعم از متن، عکس و ویدئو و … در وب سایت جرم است و در صورتی که شما این قانون را رعایت نکنید متوجه تاثیر این الگوریتم بر وب سایت خود خواهید شد. اگر شما محتوای کپی شده در وب سایت خود داشته باشید و گزارش درمورد استفاده بدون مجوز شما به گوگل ارائه شود که این گزارش می تواند توسط منتشر کننده اصلی آن محتوا نیز ارائه شده باشد، نه تنها که رتبه وب سایت شما تحت تاثیر قرار می گیرد بلکه اگر تعداد گزارش ها زیاد باشد ممکن است گوگل به صورت کامل شما را از نتایج جست و جو حذف کند.

چگونه وب سایت را در زمانی که تحت تاثیر گوگل پایرت قرار گرفته، اصلاح کنیم؟

اگر متوجه شدید که رتبه وب سایت شما افت کرده و میزان ترافیک ورودی وب سایت کاهش یافته، بهتر است با خودتان صادق باشید و بررسی کنید که آیا تا به حال محتوای کپی و یا غیر قانونی منتشر کرده اید یا خیر؟ ممکن است این محتوای غیر قانونی به صورت خیلی واضح مشخص نباشد، مانند اینکه شما موسیقی پس زمینه ای که برای یکی از ویدئو های صفحه خود استفاده کرده اید، غیر قانونی قانونی شناسایی شده باشد زیرا که شما از بدون اجازه مستقیم صاحب محتوا از آن استفاده کرده اید. در صورتی که شما در صفحات وب سایت خود از محتوای کپی شده یا غیر قانونی استفاده کرده اید، باید استفاده از این سبک محتوا را متوقف کنید. اگر به دنبال این هستید که وب سایت خود را از اثرات الگوریتم دزد دریایی پاک کنید می توانید کار های زیر را انجام دهید:

پاک کردن محتوایی که قانون DMCA را نقض می کند

اگر محتوای غیر قانونی دارید، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن محتوا را پاک کنید. در صورتی که شما محتوای غیر قانونی را حذف کنید، هنگامی که الگوریتم دزد دریایی در به روز رسانی خود مجددا وب سایت شما را بررسی کند، دیگه نمی تواند شما را جریمه کند.

جداسازی دامنه اصلی وب سایت

برخی از وب سایت ها هستند که به کاربران اجازه می دهند تا در صفحات مختلف وب سایت، محتوا پست کنند. در این صورت برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل پایرت، شما باید دامنه اصلی وب سایت را از دامنه ای که کاربران می توانند در آن محتوا پست کنند، جدا کنید چرا که شما نمی توانید محتوایی که کاربران شما منتشر می کنند را بررسی کنید پس برای جلوگیری از اثرات مخربی که این دسترسی به کاربران ممکن است برای وب سایت شما ایجاد کند، جدا سازی دامنه اصلی یکی از بهترین کار ها است.

مطالعه بیشتر: ۶ نکته حیاتی انتخاب دامنه مناسب | بررسی اجزاء و انواع دامنه

جریمه های گوگل پایرت

الگوریتم دزد دریایی

گوگل قادر نیست که اطلاعات کپی شده و یا غیر قانونی را از یک وب سایت حذف کنید، در ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که پس این الگوریتم دقیقا چطوری وب سایت های متخلف را جریمه می کند؟ در ابتدا باید این نکته را ذکر کنیم که گوگل تنها به واسطه یک یا چند گزارش یک وب سایت را جریمه نمی کند بلکه تعداد گزارش ها باید به میزان قابل توجهی برسد و مدارک ارائه شده توسط کاربرانی که تخلف آن وب سایت را گزارش می دهند قابل قبول و واقعی باشد.

اولین اقدام گوگل نسبت به جریمه کردن این وب سایت ها، حذف صفحات متخلف از نتایج جست و جو است و در صورتی که این تخلفات مربوط به تعداد زیادی از صفحات یک وب سایت باشد، گوگل ممکن است کل آن وب سایت را از نتایج جست و حذف کند. به صورت واضح تر، در صورتی که گوگل یک وب سایت را به صورت کامل از نتایج جست و جو حذف کند، با جست و جوی هیچ عبارتی صفحات آن وب سایت برای کاربران در نتایج جست و جو ارائه نمی شود.

مطالعه بیشتر: دریافت خدمات سئو در مشهد

چرا الگوریتم دزد دریایی تاثیر کمتری در وب سایت های فارسی دارد؟

اگر دقت کرده باشید، وب سایت های فارسی زیادی وجود دارد که محتوای رایگان مانند فیلم و یا نرم افزار ارائه می دهند اما با وجود سخت گیری های گوگل در رابطه با قانون کپی رایت، این وب سایت ها جریمه نمی شوند و یا از نتایج جست و جو حذف نمی شوند؟ نکته ای که در رابطه با وب سایت های فارسی وجود دارد این است که یکی از مهم ترین اهداف این شرکت، جلب رضایت کاربرانش است و گوگل تنها به واسطه گزارش کاربران می تواند وب سایت های متخلف را جریمه کند پس طبق گزارش نشدن این خطاها و آمار افرادی که با رضایت از این محتوا استفاده می کنند، گوگل نمی تواند این وب سایت ها را جریمه کند و به عنوان نکته دوم، در ایران قانون کپی رایت نداریم و دلیل نبود فشار های قانونی، این نوع تخلف در ایران به مقدار بیشتری صورت می گیرد.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن