۶ نکته حیاتی انتخاب دامنه مناسب | بررسی اجزاء و انواع دامنه

امروزه بسیاری از افراد هستند که تصمیم گرفته‌اند برای کسب و کار خود سایتی را راه اندازی کنند اما پس از مدت زمان زیادی ممکن است همچنان موفق به انتخاب دامنه برای سایت خود نشده باشند. انتخاب دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی موضوع مهمی است. به این علت که برند و اعتبار سایت با انتخاب دامنه وابسته است. در این مقاله از سایت اتود درباره نحوه انتخاب یک دامنه برای کسب و کار اینترنتی را به شما توضیح داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

معیارهای انتخاب نام دامنه

اولین گام در موفق شدن یک سایت و تبدیل آن به یک سایت قوی و حرفه ای، انتخاب دامنه مناسب می‌باشد. دامنه اولین چیزی است که افراد موقع بازدید از سایت از طریق مرورگر در نظر می‌گیرند یا آن را بوک مارک می‌کنند. بسیاری از افراد با رعایت نکردن این موضوع موجب افت سئو سایت خود می‌شوند. انتخاب دامنه بعد از راه اندازی سایت اشتباه بزرگی است چرا که با این کار بخشی از ورودی گوگل از بین می‌رود. قبل از شرح خلاصه مهم‌ترین نکات انتخاب دامنه مناسب به تاریخچه دامنه، اجزای آن، چگونگی کارکرد آن و… می‌پردازیم.

تعریف دامنه

قبل از اینکه به نکات انتخاب دامنه مناسب بپردازیم ضروری است دامنه را تعریف کنیم. همان طور که مستحضر هستید اینترنت یک شبکه جهانی است که از سایت‌ها و شبکه‌های گوناگونی تشکیل شده است. هر کدام از این شبکه‌ها و وب سایت‌ها آدرس منحصر به فردی دارند که از این راه کاربران می‌توانند آن را شناسایی کنند. به عبارتی دیگر دامنه همان آدرس اینترنتی است که در نوار مرورگر قابل مشاهده است. به عنوان مثال آدرس سایت ما www.etudeweb.com نیز یک دامنه است که برای وارد شدن به یک سایت، دامنه یا همان آدرس سایت را در مرورگر تایپ می‌کنیم.

تاریخچه دامنه

قدمت ظهور دامنه همزمان با ظهور اینترنت بود. در سال‌های آغاز به کار شبکه جهانی اینترنت مهندسان قبل از پیدا کردن راه‌های انتخاب دامنه مناسب در تلاش بر این بودند که بتوانند دامنه را ایجاد و درگیری مخاطب با آن را کمتر کنند. اولین دامنه در سال ۱۹۸۵ به نام symbolics.com توسط یک شرکت سیستم‌های کامپیوتری به نام symbolics lnc به ثبت رسید.

اجزای دامنه

اجزای دامنه

دامنه از دو بخش تشکیل شده است: نام دامنه و پسوند دامنه. در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

نام دامنه:

نام دامنه جزو نکات انتخاب دامنه مناسب می‌باشد. برای انتخاب نام دامنه باید مواردی رعایت شود به عنوان مثال استفاده نکردن از خط فاصله در هنگام انتخاب اسم دامنه در بهینه شدن سایت تاثیرگذار است.

پسوند دامنه:

 پسوندهای بسیار زیادی در دنیای اینترنت وجود دارد که هر کدام مفهوم منحصر به فردی دارند. پسوندها هر کدام نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی وب سایت را مشخص می‌کنند.

بخش‌های تشکیل دهنده دامنه یک سایت

دامنه یک سایت از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول دامنه www است. بخش دوم، نام دامنه یا همان Domain Name می‌باشد و بخش سوم آن پسوند یا Top-Level Domain است.

انواع پسوند دامنه

پسوند دامنه که در ادامه توضیح داده‌ایم یکی از موارد نکات انتخاب دامنه مناسب می‌باشند. پسوندها به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند که در زیر شرح داده‌ایم:

۱-CTLD یا Country Top-Level Domain:

این نوع پسوندها موقعیت جغرافیایی یک وب سایت را مشخص می‌کنند. یا به عبارتی هر کشور پسوند مخصوص به خود را دارد مثلا برای ایران ir می‌باشد.

۲-GTLD یا Global Top-Level Domain:

پسوندهای انواع دامنه

پسوندهای این نوع دامنه‌ها جهانی هستند و شامل org، net، biz، info، com و… است که در مقایسه با گروه اول پسوندهای گرانتری محسوب می‌شوند.

مطالعه بیشتر: تعرفه طراحی وبسایت در مشهد

نکات ضروری هنگام ثبت دامنه

استفاده از دات کام

امروزه پسوندهای بی شماری از قبیل com، io، net و… برای انتخاب دامنه مناسب وجود دارند که می‌توان از هر کدام آن‌ها استفاده کرد اما پیشنهاد ما به شما دات کام می‌باشد. به این علت که جایگاه آن در نزد کاربران بهتر از دیگر پسوندها است. همچنین اگر کاربر هنگام جست و جو فقط به نام برند اکتفا کند و از نوشتن انتهای دامنه خودداری کند موتور جست و جو به صورت اتوماتیک به دامنه .com می‌رود.

انتخاب نام دامنه کوتاه

استفاده از پسوندهای کام در دامنه

هنگام انتخاب دامنه مناسب برای سایت استفاده از نام دامنه طولانی و سخت موجب می‌شود که کاربران در هنگام تایپ دچار اشتباهاتی شوند یا ممکن است به خاطر سپردن آن سخت باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از نام کوتاه برای دامنه خود استفاده کنید و همچنین نام آن به گونه‌ای باشد که راحت تایپ شود. طول نام دامنه بین ۶ الی ۱۷ کاراکتر است.

عدم استفاده از خط فاصله

استفاده از خط فاصله در هنگام انتخاب دامنه از لحاظ سئو سایت مناسب است چرا که موجب تشخیص بهتر کلمات کلیدی توسط موتورهای جست و جو می‌شود. اما برای دامنه انتخاب نامناسبی است پژوهش‌ها نشان می‌دهند بسیاری از کاربران کلمات را پشت سر هم تایپ می‌کنند این کار باعث می‌شود مشتریان زیادی از دست برود.

انتخاب دامنه مناسب جهت برندسازی

نام دامنه و برند سازی

یکی از نکات مهم انتخاب دامنه مناسب، هم نام بودن آن با برند تجاری در زمینه کاری است. ارتباط بین نام دامنه با حیطه فعالیت سبب می‌شود موتورهای جست و جو به راحتی فعالیت سایت را هنگام بازدید کابران تشخیص دهد. انتخاب این نوع دامنه باعث جلب اعتماد کاربر شده و در نهایت در موفقیت صاحبین کسب و کار تاثیر به سزایی خواهد داشت.

استفاده از سرویس پیشنهاد دامین

در هنگام انتخاب دامنه از سرویس‌های ساخت نام دامنه می‌توان استفاده کرد. از بهترین سرویس‌ها میتوان NameMesh و NameBoy اشاره کرد.

سخن آخر

انتخاب دامنه مناسب و ثبت آن می‌تواند نقش چشمگیری در موفقیت وب سایت داشته باشد به همین علت بررسی و ارزیابی یک دامنه خوب همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر این انتخاب اشتباه انجام شود ممکن است نام برند آسیب پذیر شود که در نهایت رتبه گوگل کاهش پیدا خواهد کرد. برای آگاهانه عمل کردن بهتر است از یک متخصص طراحی سایت مشاوره گرفت.

آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در کنار بهره‌مندی از نیروهای متخصص و با دانش در حوزه دیجیتال، با خدمات گسترده در فضای دیجیتال در تلاش است تا به بهترین خدمات سئو و بهینه سازی و طراحی سایت مشهد را به مشتریان خود ارائه کند.

در صورتی که در انتخاب نام دامنه و یا طراحی سایت مشهد به سوال و مشکلی برخورد کردید کارشناسان با تجربه ما در حال ارائه خدمات ۲۴ ساعته و با پشتیبانی رایگان می‌باشند. پس با ما تماس بگیرید. مجموعه اتود در طی این مسیر همراه با شماست و لحظه به لحظه به رشد کسب و کار شما می‌اندیشد.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن