استراتژی طراحی سایت|مفهوم، مراحل ۶ گانه

استراتژی طراحی سایت

استراتژی طراحی سایت یک فعالیت تک بعدی نیست، بلکه برای تدوین آن شما نیازمند آن هستید که به مجموعه مهارت هایی چون، تایپوگرافی، محتوا نویسی و طراحی گرافیکی مسلط باشید، تا بتوانید رابطی جذاب را برای کاربر خود ایجاد کنید. دپارتمان طراحی سایت در مشهد اتود، در این مطلب به نحوه پایه ریزی استراتژی طراحی سایت خواهد پرداخت؛ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آیا کسب و کار شما به استراتژی طراحی سایت نیاز دارد؟

مراحل طراحی استراتژیک سایت

به احتمال زیاد اولین سوال ذهنی شما که بایستی بدان پاسخ دهیم، عبارت است از این مسئله که آیا کسب و کار شما اساسا به استراتژی طراحی سایت نیاز دارد؟ ما در یک کلام به شما می گوییم که بله. امروزه در عصر تکنولوژی های نوین و انفجار اطلاعات، نمی توان همچون سابق و در بستر بازار ،به معنای سنتی آن، کسب و کار خود را تداوم بخشید. درحال حاضر یکی از نیازمندی های اولیه هر کسب و کاری، برقراری ارتباط موثر با فضای مجازی است، و داشتن یک سایت که بر مبنای استراتژی صحیحی نیز، ایجاد شده است، برای هر کسب و کار ضروری می باشد.

طرح ریزی یک برنامه استراتژیک به چه معناست

بهترین استراتژی طراحی سایت

برای پاسخ به این سوال که طرح ریزی یک برنامه استراتژیک به چه معناست می توان گفت که طرح ریزی استراتژیک، برنامه ای است که هر جنبه از فعالیت سازمان شما را با اهداف کلی آن، هماهنگ و همسو می سازد. حال در مفهوم دقیق تر می توان پی برد که استراتژی طراحی سایت در واقع برنامه ای است که تمام فعل و انفعالات درون سایت شما را با هدف نهایی مدنظر شما تطابق می دهد.

در فضای اینترنت سایت های بسیاری هستند که هزینه های باورنکردنی را برای طراحی گرافیکی، UI و UX، طراحی لوگو و … صرف کرده اند بدون آنکه ذره ای به کسب و کار خود سود رسانده باشند. بدون داشتن استراتژی طراحی سایت، ممکن است شما علی رغم هزینه های گزاف برای سایت خود، به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنید چراکه از ابتدا به این سوال به درستی پاسخ نداده اید که از راه اندازی یک وب سایت چه می خواهید.

مراحل استراتژی طراحی سایت

در این بخش قصد داریم تا به بیان مراحل استراتژی طراحی سایت پردازیم:

۱- تعیین هدف

استراتژی های طراحی سایت

یکی از مهم ترین مراحل استراتژی طراحی سایت عبارت است از تعیین هدف، این بدان معناست ک پیش از هرگونه اقدامی نسبت به طراحی سایت خود بایستی بصورت کاملا شفاف اهداف تجاری خود از ایجاد یک سایت را بیان کنید. اگر می خواهید کالایی را بفروشید شفاف باشید و اگر می خواهید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید با صراحت هدف خود را بیان کنید.

اگر تا به این لحظه هدف مشخصی از راه اندازی سایت نداشته اید پیش از هر کاری هدف خود را تعیین کنید چراکه سایت شما تنها یک رابط تزئینی و شیک نیست، سایت شما به این هدف تاسیس شده است که کسب و کار شما را از یک نقطه به نقطه ای دیگر برساند از این رو تمام فعالیت های سایت بایستی بر حول محور اهداف شما، تنظیم شود.

مطالعه بیشتر: دریافت خدمات سئو در مشهد

۲- شناسایی مخاطب

شناسایی مخاطب در سایت

شناسایی مخاطب گام دیگری از مراحل استراتژی طراحی سایت می باشد در این مرحله شما بایستی گروه سنی، جنسیتی، شغلی و… مخاطبان خود را شناسایی کنید. اینکه کاربران سایت شما چه سنی دارند، چه جنسیتی دارند، شغل آن ها چیست و… نه تنها ساختار کلی سایت شما را شکل می دهد بلکه کوچک ترین جزئیات در سایت را نیز از خود متاثر می سازد.

۳- طراحی لوگو اصولی

استراتژی برای طراحی سایت

طراحی لوگو اصولی احتمالا از اولین قدم های شما برای راه اندازی کسب و کارتان بوده است اما بخاطر داشته باشید لوگویی که بر روی سایت شما استفاده می شود باید بتواند هویت برند شما را نمایش دهد. استفاده از چند افکت جذاب و جدید برای لوگو لزوما نتایج خوبی را به همراه نخواهد آورد از این رو پیش از طراحی لوگو بر روی سایت به شخصیت برند خود بیاندیشید و احساسی که قصد دارید به مخاطب خود منتقل سازید را مشخص نمایید تا بتوانید از طراحی لوگوی اصولی در مراحل استراتژی طراحی سایت بهره ببرید.

۴- طراحی سایت هدفمند

استراتژی لازم برای طراحی سایت

حال پس از طی مراحل بالا و اینکه مشخص نمودید که هدف شما چیست، برند شما جه شخصیتی دارد و … به مرحله طراحی سایت هدفمند خواهیم رسید. در این مرحله از مراحل طراحی سایت استراتژیک شما بایستی اهداف خود را بر روی سایت پیاده سازی کنید. بطور مثال:

  •  قسمت درباره ما در بخش لندینگ سایت دقیقا باید این مسئله را روشن سازد که شما که هستید و چه خدمات یا محصولاتی ارائه می کنید.
  •  استفاده از رنگ و کنتراست بالا برای برجسته ساختن بخش های مورد نیاز، مانند بخش ثبت نام و… .
  •  استفاده از UI و UX در فرایند طراحی سایت.
  •  استفاده از هاست مناسب جهت کاهش بروز اختلالات در سیستم و یا کاهش نرخ پرش کاربران.
  • استفاده از نام دامنه در ارتباط با کسب و کار خود.

۵- بررسی نتایج

ارزیابی استراتژی طراحی سایت

زمانیکه شما تمام اصولی را که برای شما در بخش های پیشین ذکر کردیم را رعایت نمودید، وقت آن است تا موفقیت خود را در میزان دستیابی به اهدافتان بسنجید. بطور مثال اگر هدف شما افزایش میزان فروش بوده است، ببینید آیا تغییری در این زمینه ایجاد شده است یا خیر. با خودتان رو راست باشید؛ این مهم ترین خصلتی است که در این مرحله از مراحل استراتژی طراحی سایت، بایستی اتخاذ نمایید. باید به درستی از این نتایج بهره ببرید چراکه آنالیز شما از موقعیت فعلی سایت، گام بعدی شما را مشخص می نماید.

۶- کایزن

استراتژی برای سایت

کایزن در واقع یک فلسفه ژاپنی است که به معنای گام های کوتاه و منظمی است که در جهت بهبود عملکرد در سازمان برداشته می شود. اگر از این منظر به استراتژی طراحی سایت خود نگاه کنید، متوجه می شوید که هیچ مقصد نهایی وجود ندارد و شما بایستی بصورت مستمر در جهت بهبود سایت خود حرکت کنید.

کلام آخر

همانطور که بیان کردیم در مسیر طراحی سایت، شما می توانید به راحتی در دام آخرین مدل طراحی سایت بیفتید و از مسیر اصلی خود فاصله بگیرد، از این رو در این مطلب به تبیین مراحل استراتژی طراحی سایت پرداختیم و نکات مهم را در این رابطه برای شما شرح دادیم. درصورت نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه، می توانید با دپارتمان طراحی سایت اتود مشهد تماس حاصل فرمایید.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن