تاریخچه بازاریابی محتوایی – بخش سوم

همان‌طور که در بخش اول و دوم تاریخچه بازاریابی محتوایی اشاره کردیم یکی از مهمترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوایی می‌باشد. در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که بازاریابی محتوایی از راه‌های جذاب و تأثیرگذار بازاریابی است که مورد توجه کسب‌وکارهای زیادی قرار گرفته است. هدف از بازاریابی محتوایی در جهت معرفی و بسط یک برند برای جذب مشتریان افزایش فروش و سودآوری هم برای محتوا‌نویس و هم برای برند را در پی دارد.

در بخش سوم مقاله تاریخچه بازاریابی محتوایی که توسط دپارتمان تولید محتوا آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود تهیه و تنظیم شده است نگاهی به تاریخچه بازاریابی محتوایی و مروری بر برندهایی که توانسته‌اند با بازاریابی محتوایی کسب‌وکار خود را توسعه بخشند خواهیم داشت. توصیه می کنیم اگر دو بخش قبلی تاریخچه بازاریابی محتوایی را مطالعه نکرده اید، از طریق لینک زیر ابتدا بخش اول این رشته مقالات را مطالعه کنید.
مطالعه بیشتر: تاریخچه بازاریابی محتوایی – بخش اول

مقدمه

بازاریابی محتوایی

امروزه از مهم‌ترین چالش‌ها و اولویت اصلی بازاریابان، تولید محتوای عالی و درگیر کننده مخاطب می‌باشد. محتوای گیرا یکی از دلایلی است که مردم نشان تجاری را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد ۷۸ درصد مشتریان شرکت‌هایی که محتوای شخصی شده تولید می‌کنند بر این باور بودند که محتوا رابطه خوبی با آن‌ها برقرار می‌کند.

بنابراین کسب‌وکارها برای خرید محصولاتشان ناچارند به تولید محتوای ارزشمند و مرتبط روی آورند. این به این معناست که توجه به محتوا و بازاریابی به چارچوب و مدل معینی نیاز دارد که فرآیندهای لازم برای انجام آن تبیین کند و به عنوان راهنمای جامع در این حوزه بکار گرفته شود. بازاریابی محتوا در قلب آژانس‌های دیجیتال موفق قرار دارد. در پشت هر برند معروف مجموعه‌ای از محتوای ارزشمند و مفید وجود دارد که با مخاطب ارتباط قوی برقرار می‌کند.

تعریف بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی بازاریابی به شیوه روایتگری است که اطلاعات مفید را، زمانی که مشتری به دریافت آن علاقه دارد، به روشی جالب و نه به «روش فروشندگان» در اختیار او قرار می‌دهد. با این روش، اطلاعات مفید از آشفتگی‌های تبلیغاتی که مصرف‌کنندگان نادیده می‌گیرند یا با تردید به آن‌ها می‌نگرند، عبور می‌کند و مشتری‌های احتمالی را به آرامی ترغیب و به خریداران و عموم مردم کمک می‌کند.

حتی اگر بازاریابی محتوایی نوآوری بدیعی در حرفه بازاریابی به نظر برسد، در عمل صرف تکنیک جدیدی برای انتقال همان اطلاعاتی است که مصرف‌کنندگان همواره می‌خواسته‌اند درباره محصولات و خدمات داشته باشند. قدرت و تأثیرگذاری این روش با ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی امروزی و دیگر وسیله‌ها به شکل فزاینده‌ای بهبود یافته است.

تحول و تاریخچه بازاریابی محتوایی

تحول در بازاریابی محتوایی

اکثر اوقات ما تصور می‌کنیم بازاریابی محتوایی پدیده‌ای جدید و نوین است که شرکت‌ها برای جذب مشتری و برای انتقال پیام از طریق رسانه‌های اجتماعی و با پدید آمدن اینترنت روی کار آمده درحالی‌که تاریخ این موضوع را تائید نمی‌کند چرا که تاریخچه بازاریابی محتوایی قدمتی ۱۲۰ ساله و ریشه در گذشته داشته و با ماجرای تولیدکننده بیکینگ‌پودر شروع می‌شود.

در قسمت‌های بعدی اگر به اطلاعات و ارقام تاریخچه بازاریابی محتوایی که توسط مؤسسه بازاریابی محتوایی جمع‌آوری‌شده نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که بازاریابی محتوایی رویکردی نوینی نیست بلکه قدمتی طولانی دارد که برندهای زیادی با استفاده از آن توانسته‌اند به اعتباری دست یابند. این نکته قابل‌توجه است که محتوایی که امروزه توسط برندها تولید می‌شود با آنچه که یکصد سال پیش توزیع می‌شد متفاوت است اما معنای اصلی حفظ شده است.

موسسه بازاریابی محتوایی برای درک بهتر اهمیت این موضوع اطلاعاتی را از تاریخچه بازاریابی محتوایی برندهای معروف ارائه می‌دهد که در ذیل به آن می‌پردازیم.

مایکروسافت

سال ۲۰۰۴، مایکروسافت کانال ۹ را که اولین وبلاگ شرکتی است، برای هدف قراردادن جامعه توسعه‌دهندگان راه‌اندازی کرد. کانال ۹ نوعی جامعه مایکروسافتی برای مشتریان این شرکت است که کانال‌های ویدئو، بحث، پادکست، اسکرین کست و مصاحبه‌هایی با مایکروسافت دارد. این فناوری که از تلاش‌های ناخواسته مهندسان مایکروسافت الهام گرفته شد، سریعاً به موفقیت رسید. امروزه، طرفداران این شرکت هنوز هم به وبلاگ ویدئویی که درباره کارهای مهندسان و پدیدآورندگان مایکروسافت است، توجه ویژه دارند.

لایوواولت

تولید محتوا در مشهد

لایوواولت، ارائه‌کننده خدمات پشتیبان داده، در ۲۱فوریه ۲۰۰۵ لازم دید که سیستم پشتیبان گیری جدید مبتنی بر دیسک خود را برای داده‌های شرکتی ارتقا دهد. این شرکت می‌دانست که رسانه‌های سنتی راه خلاقانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار نخواهند داد تا بتوانند به مخاطبان خود که متخصصان آیتی هستند، دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین جف وینر، مشاور مستقل بازاریابی، از کاپتینزا و ساندر اسکای پیکچرز، که شرکت خواهر آن‌ها به‌حساب می‌آید، خواست برای جلب توجه مدیران آیتی، ویدئوی اینترنتی ویروسی با حضور جان کلیز، ستاره معروف تهیه کند.

نتیجه، ویدئوی شش دقیقه‌ای جدیدی بود که جان کلیزو «مؤسسه بک آپ تروما» را به تصویر می‌کشید. این ویدئوی بی‌نهایت جالب که به ایمیل ۱۵۰ هزار نفر که عمدتاً مدیران آیتی بودند، ارسال شد. با نرخ کلیک ۲۰ درصدی روی ۱۵۰ هزار ایمیلی که ارسال کردند، ویروسی شد و ظرف چند ماه اول بیش از ۲۵۰ هزار نفر آن را دانلود کردند. تا ده ماه بعد از آن، این ویدئو هفته‌ای ۲ تا ۱۰ هزار مرتبه دانلود می‌شد.

رد بول

سال ۲۰۰۷، شرکت اتریشی ردبول که شرکتی رسانه‌ای است و اتفاقاً فقط در زمینه فروش نوشیدنی‌های انرژی‌زا فعالیت می‌کند، مجله رسمی خود با نام رد بولتن را که در حال حاضر بیش از ۵ میلیون مشترک دارد، راه‌اندازی کرد. این مجله به صورت نشریه رایگان نیز ضمیمه روزنامه‌ها می‌شود. انتشارات ردبول هم در رسانه‌ها و کانال‌ها و هم در فرمت‌ها گسترده است و اپلیکیشن مای موبایل، مجله چاپی، تلویزیون اینترنتی، رادیو اینترنتی، نیوزفید، شبکه مای اجتماعی، ویدئو و حتی فیلم بلند را شامل می‌شود. این شرکت ۹۰۰ نام دامنه مختلف در ۳۶ زبان دارد.

رد بول به اهمیت موبایل واقف است و اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و پلتفرم‌هایی ساخته است که با تمام دستگاه‌ها سازگاری دارند. این شرکت حامی مالی مدرسه موسیقی و رویدادی یک ماهه به نام آکادمی موسیقی رد بول است. همچنین از رویدادهای ورزشی مختلف مانند شیرجه، مسابقات فرمول یک، مسابقات هوایی، اسنوبرد سواری و دوچرخه سواری نیز حمایت مالی می‌کند.

بازاریابی محتوایی مشهد |

رد پول یاد گرفته است که سرگرمی اولویت دارد. می‌داند که وقتی سرگرمی ایجاد می‌کند، فروش به دنبالش خواهد آمد؛ پس «درباره» برندشان گفت وگو ایجاد می‌کند و می‌داند که هیچ کس نمی‌خواهد درباره نوشیدنی حرف بزند؛ اما درباره موسیقی حرف به میان می‌آورد و عکس‌های خیره کننده به اشتراک می‌گذارند و ویدئوهای حماسی منتشر می‌کند.
ردبول با راه‌اندازی یک شرکت رسانه‌ای مجزا، استراتژی قدرتمند و حساب شده‌ای برای تولید محتوا ایجاد کرده است که آن را به یکی از بهترین برندهای تاریخچه بازاریابی محتوایی تبدیل کرده است. انتشار محتوای ارزشمند هدفی است که انحراف از آن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

بلندتک

سال ۲۰۰۷، بلندتک، شرکت ۴۰ میلیون دلاری متخصص در زمینه دستگاههای مخلوط کن در شهر اوریم ایالت یوتا، اولین ویدئوی «مخلوط خواهد کرد» خود را در یوتیوب آپلود کرد و به مثابه یکی از کمپین‌های پیشگام در حوزه نوظهور بازاریابی ویروسی به رسمیت شناخته شد. در این ویدئو، مخلوط کنی با برند بلندتک نشان داده می‌شد که از سیزده تکه بال مرغ سرخ شده، یک کاسه چیپس ترتیا و یک قوطی لیموناد، اسموتی درست می‌کند.

ویدئو به موفقیتی آنی تبدیل شد و مجموعه‌ای از ویدئوهای «مخلوط خواهد کرد؟» را منتشر کردند که در آن‌ها یک مخلوط کن صنعتی چیزهایی مثل آیفون، اسلحه، چوب گلف و دیگر اقلام را به کلی نابود و آسیاب می‌کرد که این شرکت را به یکی از بهترین برندهای تاریخچه بازاریابی محتوایی تبدیل کرده استهیجان ویروسی، افزایش درآمیر ۷۰۰ درصدی را برای تولیدکننده مخلوط کن به همراه داشت. این کمپین باعث شده است ویدئوی مخلوط کن قدرتمند بلندتک بیش از ۱۰۰ میلیون بار دیده شود و کانال یوتیوب بلندتک حالا بیش از ۶۰۰ هزار مشترک دارد.

امکس

کانتنت مارکتینگ | دپارتمان تولید محتوا اتود

سال ۲۰۰۸، امکس پلتفرم محتوایی امریکن اکسپرس، موسوم به اوپن فروم‌ را راه‌اندازی کرد که بر راه حل‌های مالی و بازاریابی و عملیاتی برای کسب‌وکارهای کوچک متمرکز بود. این پلتفرم نه از روی نوع‌دوستی، بلکه بر انسان نفع شخصی و آگاهانه طراحی شده است تا به صاحبان کسب‌وکارها کمک کند، کسب‌وکار خود را گسترش دهند. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک مشتریان امکس هستند و رشد آن‌ها به نفع امکس است.

اوپن فروم اطلاعات کاربردی و محتوای آموزشی، بینش‌های کارشناسان صنعت و صاحبان کسب‌وکار (بیش از ۲۰۰ شرکت کننده) و ابزارهایی برای ارتباط و همکاری را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

در این سایت نه تنها محتوای کاربران، بلکه محتوای تولید شده ناشرانی مانند Inc.com نیز یافت می‌شود. امکس از این پلت فرم هم همان میزان اطلاعاتی را دریافت می‌کند که از دیگر فعالیت‌های خود در حوزه کارت‌های اعتباری به دست می‌آورد. امریکن اکسپرس عمداً برای تبلیغ خود در مطلبی منتشر نمی‌کند، در عوض محتوای دلخواه و ضروری مشتریان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. موضوعات مطلوب کسب‌وکارهای کوچک عبارت‌اند از: بازدهی فردی و مدیریت کسب‌وکار و امور مالی.

این‌ها حوزه‌هایی هستند که امریکن اکسپرس می‌تواند قانونی، بدون کلاه‌برداری درباره‌شان اظهارنظر کند، اما روش تاریخچه بازاریابی محتوایی آن‌ها به‌جای تبلیغ برای کارت‌های امریکن اکسپرس، به مرجعی مطمئن برای حمایت از کسب وکارهای کوچک و ایجاد روابط بلند مدت‌تر با مشتریان فعلی و احتمالی تبدیل شده است.

مزایایی که بازاریابی محتوایی و گروه اجتماعی برای امریکن اکسپرس دارد عبارتند از: ایجاد ارزش ویژه برند، و کسب مشتریان جدید و ایجاد وفاداری در مشتریان فعلی که آن را به یکی از بهترین برندهای تاریخچه بازاریابی محتوایی تبدیل کرده است. آن‌ها نیاز ندارند که خدمات خود را آشکارا عرضه کنند.

موسسه بازاریابی محتوایی

- %آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود%

مؤسسه بازاریابی محتوایی را سال ۲۰۱۰، جو پولیتسی، مُبلّغ برجسته بازاریابی محتوایی، کارآفرین، سخنران و نویسنده در حوزه بازاریابی محتوایی، بنیان‌گذاری کرد. وی عمیق معتقد است که برای برندها روش‌های بازاریابی بهتری نسبت به گذشته وجود دارد. مؤسسه بازاریابی محتوایی با هدف پیشبرد علم و هنر حرفه بازاریابی محتوایی ایجاد شده است و بیش از ۶۰ هزار مشترک از تقریباً تمام کشورهای کره زمین دارد.

مؤسسه بازاریابی محتوایی تمام اطلاعات درباره بازاریابی را فراهم می‌کند: از مقالات گرفته تا مجله‌ها، کتاب‌های مرجع، پژوهش‌ها، نظریه‌های کارشناسی، مطالب آموزشی، مشاوره، رویدادها، وبینارها و غیره.

سخن آخر

بازاریابی محتوایی بهترین روش برای برقراری ارتباط با مشتری از طریق کسب اعتماد است. از مزیت‌های بازاریابی محتوایی می‌توان به تبدیل مخاطب به مشتری برای کسب‌وکارها را ذکر کرد. بازاریابی محتوایی در صورتی می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند که برای مشتری خود محتوای اثربخش انتشار دهد. در این مقاله کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ مشهد اتود به بررسی تاریخچه بازاریابی محتوایی پرداخته‌اند امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما آموزنده و کاربردی واقع شده باشد در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در رابطه با دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات اینترنتی، تولید محتوا و بازاریابی محتوایی با ما در تماس باشید.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن