تاریخچه بازاریابی محتوایی- بخش اول

تاریخچه بازاریابی محتوایی/ به تدریج روش‌های سنتی تبلیغات اثربخشی خود را از دست می‌دهند و همیشه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بیشتری در بازار حضور دارند که رقابت را از قبل دشوارتر می‌کنند. بازاریابی محتوایی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط این امکان را می‌دهد که معلومات خود را به اشتراک گذاشته و خود را در این حوزه مطرح کنند؛ چرا که هر کسب‌وکاری، با هر خاستگاه و اندازه‌ای، حرف جالبی برای گفتن دارد و تبادل معلومات به نفع تمام فعالیت‌های تجاری است.
در این نوشتار از مجموعه مقالات دپارتمان تولید محتوا آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود به تاریخچه بازاریابی محتوایی خواهیم پرداخت تا نگاه دقیق‌تری از مفهوم بازاریابی محتوایی ارائه کرده و بررسی کنیم که چه برندهایی نام آشنایی امروزه توانسته‌اند با استفاده از این ابزار کسب‌وکار خود را متحول سازند.

تعریف بازاریابی محتوایی

تعریف بازاریابی محتوایی

«بازاریابی محتوایی نوعی تکنیک بازاریابی برای تولید و توزیع محتوای مناسب و ارزشمند است. این محتوای تولید شده برای جلب توجه و جذب و درگیر کردن مخاطب هدفی که به صورت مشخصی تعیین و هدف‌گذاری شده است، تولید می‌شود. هدف اصلی بازاریابی محتوایی، هدایت رفتار و اقدامات مشتریان بالقوه است.» این تعریفی است که موسسه بازاریابی محتوایی ارائه کرده است و جامعه بین‌المللی کارشناسان بازاریابی آن را به رسمیت شناخته است. لازم به ذکر است کارشناسان بازاریابی محتوایی را به روش‌های دیگری نیز تعریف کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: آثار سئو سایت بر رشد و تحول کسب و کارها

تاریخچه بازاریابی محتوایی

هر گاه از واژه بازاریابی محتوایی سخن به میان می‌آید، پدیده‌ای جدید و مبتکرانه مختص به حوزه اینترنت به ذهن خطور می‌کند، اما تاریخ این حرف را تایید نمی‌کند. در واقع تاریخچه بازاریابی محتوایی موفقیتی است که ریشه در گذشته دارد و حرفه تجربه شده‌ای است که سابقه طولانی‌تری از انتظارات ما دارد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که بازاریابی محتوایی به‌هیچ‌وجه پدیده جدیدی نیست بلکه تاریخچه‌ای ۱۲۰ ساله دارد و از گذشته نوعی راهبرد مؤثر و مطمئن در بازاریابی بوده است که برندهای متعددی با بهره‌گیری از آن برای خود اعتبار کسب کرده‌اند.

گرچه نوع محتوایی که امروزه برندها تولید می‌کنند با آنچه صد سال قبل توزیع می‌شد تفاوت فراوانی دارد، اما ماهیت اصلی خود را حفظ کرده است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین برندهایی که گام‌های اولیه در این حوزه را برداشته‌اند، و تاریخچه بازاریابی محتوایی به شمار می روند، اشاره خواهیم کرد.

آگوست اوتکر

بازاریابی محتوایی کمپانی اوتکر

در سال ۱۸۹۱، آگوست اوتکر بسته‌های کوچک محتوایی بیکینگ پودر خود با نام باکین را به همراه دستورالعملی که بر پشت بسته چاپ کرده بود، به فروش رساند. وی سال ۱۹۱۱، کتابی در زمینه آشپزی منتشر کرد که در صد سال گذشته بارها به روز شده و حالا یکی از کتاب‌های آشپزی پر فروش است که بیش از ۱۹ میلیون نسخه از آن منتشر شده است.

تمام دستورالعمل‌ها، ابتکار آشپزخانه آزمایشی شرکت اوتکر است و در قالب کتابی آموزشی نوشته شده و آشپزی را از صفر آموزش می‌دهد.
اوتکر به ضرورت بازاریابی مناسب و ارتباط کاربردی کاملاً واقف بود و به بازاریابی خود قدرت می‌بخشید. هدفش این بود که درباره کیفیت و قابلیت اطمینان محصولی همیشه موفق که نام خود را از برند گرفته است، اطلاع‌رسانی کند؛ محصولی که بیش از یک قرن بعد هم پر فروش باقی‌مانده است.

جان دیره

سال ۱۸۹۵، جان دیره تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی، مجله فارو را به این امید راه‌اندازی کرد که به مرجعی برای مشتریانش تبدیل شود.
مجله فارو مجله‌ای انباشته از پیام‌های تبلیغاتی، با هدف معرفی خدمات شرکت و فروش مستقیم تجهیزات جان دیره نیست، همان کاری که کاتالوگ انجام می‌دهد؛ بلکه درباره چگونگی حل‌وفصل مشکلات روزمره کشاورزان و افزایش بازدهی فعالیت آن‌ها اطلاعاتی را در اختیارشان قرار می‌دهد.

مجله یاد شده را روزنامه‌نگاران صاحب‌فکر و داستان نویسان و طراحان گسترش دادند و محتوای آن را موضوعاتی تشکیل می‌داد که برای کشاورزان اهمیتی زیادی داشت. مجله فارو که اولین نشریه سفارشی، یعنی ابتدایی‌ترین نمونه بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود، همچنان منتشر می‌شود و یک و نیم میلیون خواننده در چهل کشور، با دوازده زبان مختلف به آن دسترسی دارند. جان دیره را اغلب اولین کسی می‌دانند که از بازاریابی محتوایی به مثابه بخشی از فرآیند درازمدت کسب‌وکار استفاده کرد.

نایک

بازاریابی محتوایی کمپانی نایک

سال ۱۹۶۶، بیل باورمن، بنیان‌گذار شرکت نایک، بعد از دیدار از باشگاه دوی آهسته در نیوزلند، کم‌کم به ارزش این ورزش به مثابه فعالیت سنتی برای تناسب‌اندام پی برد؛ بنابراین کتابچه‌ای درباره دوی آهسته منتشر کرد که زمینه‌ساز آشنایی آمریکایی‌ها با این ورزش شد.
این کتابچه نوزده صفحه‌ای با عنوان دوی آهسته را باورمن و یک متخصص قلب با تجربه نوشتند تا به مردم عادی آمریکا کمک کنند با دویدن به تناسب‌اندام برسند و هدفشان این نبود که کفش‌های خود را به فروش برسانند. کار باورمن، علاوه بر اینکه بین او با دیگر ورزشکاران حرفه‌ای ارتباط نزدیکی به وجود آورد، در دهه ۱۹۷۰ چنان رونقی به ورزش دو بخشید که نفع آن آشکارا متوجه شرکت نایک شد.
در کتابچه دوی آهسته هرگز به کفش‌های نایک اشاره نشده بود. نیازی به این کار نبود چرا که محتوای عالی به تنهایی حرکت‌های بزرگی می‌آفریند. تولید محتوا حرکت ایجاد می‌کند؛ زیرا هدف اصلی آن انتشار ایده و تنظیم رفتار مصرف‌کننده است.
استراتژی نایک بر نیازی مبتنی بود که احساس شده بود. این نیاز در ابتدا داشتن کفش‌های بهتر برای دویدن نبود؛ بلکه نیاز اولیه، خود دویدن آهسته بود. با ریشه‌دار شدن گرایش به دوی آهسته، نیاز هم تغییر کرد و خود کفش‌های دو به نیاز تبدیل شد. هدف اصلی باورمن ترویج ورزش و ایده‌ای بود که به آن باور داشت. احتمالاً نایک بدون بازاریابی محتوایی چیزی نبود که امروز از آن سراغ داریم.

هاسبرو

سال ۱۹۸۲، هاسبرو با امضای قرارداد شراکت با مارول کومیکز، انقلابی در صنعت اسباب‌بازی ایجاد کرد. دو شرکت هم‌زمان مجموعه کتاب‌های مصور جی ال جو را براساس پیش داستان پیچیده‌ای درباره قهرمانانی که مقابل سلطه کبرا و قلمروی اسباب‌بازی‌ها می‌جنگیدند، خلق کردند.
پس از آن، ساخت زنجیره‌های کوتاه کارتونی و بازی‌های ویدئویی به موفقیت عظیم در زمینه تاریخچه بازاریابی محتوایی منجر شد.

جی ال جو برای اولین بار ثابت کرد که ترویج خلاقانه در کانال‌های مختلف گزینه‌ای عملی است؛ حتی وقتی بازاریاب‌های محتوا در انتخاب رسانه محدودیت بیشتری داشتند. ایده ساده بود. کتاب‌های مصور نسبت به اسباب‌بازی‌ها علاقه ایجاد می‌کردند و باعث فروش می‌شدند. بپه ها با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کردند و پس از آن می‌خواستند کتاب‌های مصور بیشتری بخوانند تا درباره شخصیت‌های محبوب خود مطالب بیشتری یاد بگیرند.

سخن آخر

در این مقاله از سری مقالات بازاریابی محتوایی مجموعه اتود، ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ ، به تاریخچه بازاریابی محتوایی پرداختیم و تعدادی از مهمترین برندهایی که توانسته¬اند در این حوزه گام¬های بزرگی بردارند را بررسی کردیم. در پایان لازم به ذکر است که این مقاله توسط دپارتمان تولید محتوا شرکت اتود تهیه شده است. برای کسب اطلاع بیشتر از خدمات این مجموعه و دریافت مشاوره رایگان در حوزه تولید محتوا می توانید با کارشناسان خبره ما تماس بگیرید.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن