۹ مورد از مهمترین انواع سرور و نحوه عملکرد آن‌ها

در عصر دیجیتال، بسیاری از وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای نیازهای خود به انواع سرورها وابسته هستند. گوگل بزرگ‌ترین وب سایت جهان است. به هر اندازه که می‌خواهیم داده دریافت می‌کند و داده‌های ذخیره شده وب سایت‌ها را از سرورهای بزرگ و قدرتمند خود در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر در یک موقعیت IT کار می‌کنید یا رسانه‌های اجتماعی را برای یک شرکت بازاریابی، مدیریت می‌کنید مهم است که بدانید سرورها چگونه کار می‌کنند تا بتوانید از طریق برنامه‌های کاربردی شبکه به داده‌ها دسترسی داشته باشید. در این مقاله از سایت اتود به توضیح انواع سرورها و نحوه عملکرد آن‌ها می پردازیم.

مقدمه

تعریف سرور و تفاوت آن با هاست

سرورها اغلب اختصاصی هستند، به این معنی که آن‌ها هیچ کار دیگری به جز وظایف سرور خود انجام نمی‌دهند. سرورهای مختلف کارهای متفاوتی را انجام می‌دهند، از ارائه ایمیل و ویدئو گرفته تا محافظت از شبکه‌های داخلی و میزبانی وب سایت‌ها.

قبل از دانستن انواع مختلف سرورها، ابتدا بیایید بدانیم سرور چیست؟

مطالعه بیشتر: تاثیر سرور مناسب در طراحی سایت شرکتی در مشهد

سرور چیست؟

سرور رایانه‌ای است که داده‌ها را در اختیار سایر رایانه‌ها و کاربران قرار می‌دهد. سرور می‌تواند یک رایانه، یک دستگاه سخت افزاری یا یک برنامه رایانه‌ای بارگذاری شده باشد تا بتواند داده و هر گونه اطلاعاتی را به رایانه‌های دیگر ارسال کند. دستگاهی که درخواست‌ها و پاسخ‌ها را از سرور دریافت می‌کند، کلاینت نامیده می‌شود.

در اینترنت، اصطلاح “سرور” معمولاً به یک فضای ذخیره سازی رایانه یا هاست اشاره دارد که درخواستی (می‌تواند تصویر، ویدیو، صفحه وب و… باشد) را دریافت می‌کند و آن اطلاعات درخواستی را برای مشتری ارسال می‌کند. وقتی سرور و کلاینت‌هایش روی کامپیوتر با هم کار می‌کنند، آن را شبکه کلاینت/سرور می‌نامیم.

وظیفه انواع سرورها مختلف، خدمت رسانی به کاربران اینترنت با ارائه تمامی اطلاعاتی است که کاربران می‌خواهند بدانند.

سرور چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد سرور

چگونگی کار سرور را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم: فرض کنید، کسی که ویدیویی را در یوتیوب تماشا کند یا هر اطلاعاتی که ما در مرورگر وب دستگاه خود جست و جو ‌کنیم، در دستگاه خود هر نتیجه‌ای را مشاهده خواهیم کرد. بدین معنی که پس از جست و جو، درخواست ایجاد شده از طریق سرور YouTube جایی که تمام داده‌های آن ذخیره شده و در آن قرار دارند می‌رود. در آنجا سرور، ویدیویی را که درخواست کرده‌اید پیدا می‌کند و داده‌های آن را به دستگاه شما می‌فرستد. سرور مانند کامپیوتر است و انواع سرورها مختلف در دنیا وجود دارد که ظرفیت‌های متفاوتی دارند. اگر برنامه سرور را روی یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی نصب کنیم، آن کامپیوتر به عنوان یک سرور نیز کار می‌کند.

اینترنت به ما کمک می‌کند تا با دسترسی به انواع مختلف سرور، فایل‌ها را دانلود کنیم و همچنین می‌توان ارسال ایمیل را انجام داد و از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

نوعی از سرورهای نصب شده در رایانه‌های خاص به عنوان سرورهای غیر اختصاصی وجود دارد، به این معنی که آن‌ها برای کار ۲۴ ساعته در دسترس نیستند. سرورهای غیر اختصاصی در مکان‌های محدودی مانند خانه، مدارس، کالج‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و… استفاده می‌شوند که ما آن‌ها را شبکه‌های محلی نیز می‌نامیم. سرورهای اختصاصی سرورهایی هستند که قادرند ساعت‌ها کار کنند تا داده‌ها و اطلاعات خود را به طور مداوم در اختیار کاربران خود قرار دهند. کامپیوترهای سرور اختصاصی بسیار گران بوده و دارای کیفیت و سرعت پردازشگر و رم بالایی می‌باشند. با کمک اینترنت، هر چه در گوگل جست و جو کنیم، فقط از سرورهای اختصاصی نتیجه می‌گیریم. در ادامه به انواع سرورها می‌پردازیم.

تفاوت سرور با هاست

هر وب سایت در اینترنت بر روی یک سرور در جایی از جهان قرار دارد. هاست شرکتی است که تعداد به ظاهر نامحدودی از سرورها را سازماندهی می‌کند و وب‌سایت شما را به سروری که مالک آن است اضافه می‌کند. هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود و کاربران را قادر می سازد از طریق اینترنت به یک وب سایت دسترسی داشته باشند. سرور امکانات مختلفی را برای سایر دستگاه‌های موجود در شبکه فراهم می‌کند به عنوان مثال، یک سرور فایل، فایل‌ها را در شبکه مدیریت و ذخیره می‌کند.

انواع سرور

انواع مختلفی از سرور وجود دارد که به شرح زیر است؛

۱. وب سرور

یکی از انواع سرورها که وظیفه اصلی آن ذخیره، پردازش و تحویل است و همچنین روی وب سایت‌ها اجرا می‌شود وب سرور است. هر زمان که در اینترنت از طریق مرورگرهای وب مانند کروم، موزیلا، اینترنت اکسپلورر و … جست و جو می‌کنیم، درخواست URL را دریافت می‌کنیم و سپس وب سرور، داده‌ها را براساس نیاز کاربر ارسال می‌کنند. این نوع سرورها عمدتا داده ها را در قالب هایی مانند تصاویر، متن، ویدئو و غیره نشان می دهند.

۲. سرور ایمیل

سرور ایمیل یکی از انواع سرورها است که امکان ارسال ایمیل به گیرنده و دریافت ایمیل از فرستنده را فراهم می‌کند و همچنین کلیه جزئیات و پیام‌های حساب کاربری کاربران را در سرور ذخیره می‌کند. به سرور ایمیل، عامل انتقال ایمیل سرور (MTA) یا ارسال کننده اینترنتی نیز گفته می‌شود. به طور خلاصه، این نوع سرورها به عنوان یک اداره پست مجازی عمل می‌کنند.

۳. سرور برنامه

سرور برنامه محیطی است که برنامه‌ها در آن اجرا می‌شوند. سرور برنامه از انواع سرورها کاربردی است که می‌توان برای توسعه و اجرای یک برنامه مبتنی بر وب استفاده کرد. PHP، Java و NET Framework از جمله انواع مختلف سرور برنامه است. ویژگی‌های کلیدی یک سرور برنامه شامل فراوانی داده‌ها، امنیت داده/برنامه، در دسترس بودن بالا، مدیریت کاربر می‌باشد.

۴. سرور پایگاه داده

این نوع سرورها شبیه به یک انبار هستند که داده‌ها و اطلاعات وب سایت در آن ذخیره و نگهداری می‌شود. سرورهای پایگاه داده به عنوان فضاهای ذخیره سازی بزرگی عمل می‌کنند که سازمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و به آن‌ها دسترسی می‌دهد تا برنامه‌های متعددی را برای رفع نیازهای خود اجرا کنند.

۵. سرور FTP

سرور FTP

FTP مخفف File Transfer Protocol است. یکی از قدیمیترین انواع سرورها، سرور FTP است. این سرور به کاربران کمک میکند تا فایلها را از یک مکان به مکان بسیار امن از طریق اینترنت منتقل کنند. هنگامی که مشتری یک صفحه وب را در یک مرورگر وب درخواست می‌کند، سرور از طریق پروتکل برای نمایش فایل شما استفاده میکند. FTP همچنین امنیت فایل، کنترل انتقال و سازماندهی فایلها به سرور را فراهم میکند.

۶. سرور فایل

یکی دیگر از انواع سرورها که به انتقال فایل‌های ذخیره شده کمک می‌کند سرور فایل است. سرور فایل تمامی فایل‌های موجود در یک کامپیوتر را ذخیره و مدیریت می‌کند. ذخیره سازی فایل های کامپیوتری مانند اسناد، فایل های صوتی، عکس ها، تصاویر، پایگاه های داده و… را به اشتراک می‌گذارد. این نوع سرورها عمدتاً در شبکه محلی استفاده می‌شوند.

۷. سرور پروکسی

سرور پروکسی یکی دیگر از انواع سرورها است که معمولاً “پراکسی” نامیده می‌شود. به عنوان یک دروازه بین کاربران و اینترنت عمل می‌کند. این نوع سرورها برای بهبود عملکرد، حفظ حریم خصوصی و گشت و گذار ناشناس استفاده می‌شوند. هنگامی که یک کلاینت به یک سرور پراکسی متصل می‌شود و خدماتی را درخواست می‌کند، آدرس IP دسترسی آن تغییر می‌کند.

سرور پراکسی

۸. سرور فکس

سرور فکس یک سیستم نرم افزاری است که قادر به دریافت فکس‌های دریافتی، ارسال فکس و توزیع فکس در یک شبکه کامپیوتری است. در بین انواع سرورها سرور فکس معمولاً در سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شوند. زیرا سرورهای فکس باعث صرفه جویی در زمان و کاهش منابع تلفن ورودی و خروجی می‌شود که با صرفه جویی در زمان و هزینه به کسب و کارها کمک می‌کند.

۹. سرور اخبار

سرورهای خبری، نرم افزار یا یک سیستم رایانه‌ای هستند که برای اشتراک گذاری و ارائه اخبار استفاده می‌شوند. ذخیره سازی و مسیریابی پیام‌ها و همچنین کنترل دسترسی به گروه‌های خبری در یوزنت را مدیریت می‌کند.

اجزای سرور

سرورهای فیزیکی از قسمت‌های زیر تشکیل شده‌اند؛

  • مادربرد: یک مادربرد تمام قسمت‌های یک سرور را به هم متصل می‌کند. اندازه مادربرد میزان فضای ذخیره سازی و تعداد هارد دیسک‌هایی که می‌توانند به سرور متصل شوند را تعیین می‌کند.
  • واحد پردازش مرکزی CPU :CPU عملکردهای کلی یک سرور را کنترل می‌کند.
  • حافظه: این قسمت از سرور میزان فضای ذخیره سازی موجود را تعیین می‌کند. حافظه باید با مادربرد سازگار باشد.
  • هارد دیسک: هارد دیسک داده‌های کاربر و نرم افزار را برای کامپیوتر ذخیره می‌کند. سروری که حجم زیادی از داده را در خود جای داده ممکن است به چندین هارد دیسک نیاز داشته باشد.
  • اتصال شبکه: یک سرور برای اینکه کار کند نیاز به اتصال به شبکه دارد. یک اتصال شبکه خوب تضمین می‌کند که سرور قادر به دریافت و پاسخگویی به درخواست‌های کاربر است.
  • منبع تغذیه: سرورهایی که داده‌ها را در اختیار تعداد زیادی از مشتریان قرار می‌دهند، نسبت به یک کامپیوتر شخصی معمولی به منبع تغذیه بزرگتری نیاز دارند. اکثر سرورها به منبع تغذیه حداقل ۳۰۰ وات نیاز دارند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد انواع سرورها و اجزای آن را شرح دهیم. سرور یک سرویس دهنده مرکزی است و هر رایانه‌ای می‌تواند یک سرور محسوب شود. فراهم کردن تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز و یا حتی نیروی پشتیبان برای صاحبان وب سایت‌ها مقرون به صرفه نبوده و هزینه‌های زیادی را در پی دارد. توصیه ما به شما این است که بسته به نوع فعالیت و نیاز کسب و کار خود از سرورهای ارائه شده توسط شرکت‌ها استفاده نمایید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در کنار بهره‌مندی از نیروهای متخصص و با دانش در حوزه دیجیتال، با خدمات گسترده در فضای دیجیتال در تلاش است تا به بهترین خدمات سئو و بهینه سازی و طراحی سایت در مشهد را به مشتریان خود ارائه کند. کارشناسان با تجربه ما به شما کمک می‌کنند تا وب سایتی منحصر به فرد داشته باشید. اگر هنوز در انتخاب هاست و سرور دچار شک و تردید هستید با ما تماس بگیرید. مجموعه اتود در طی این مسیر همراه با شماست و لحظه به لحظه به رشد کسب و کار شما می‌اندیشد.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن