دروپال(Drupal) چیست? و در چه مواردی استفاده می شود؟

دروپال

دروپال نرم‌افزاری رایگان و منبع باز است که می‌تواند توسط افراد یا گروه‌ هایی از کاربران حتی کسانی که فاقد مهارت ‌های فنی هستند برای ایجاد و مدیریت بسیاری از انواع وب‌سایت‌ها استفاده شود. این برنامه شامل یک پلت فرم مدیریت محتوا و یک چارچوب توسعه است. Drupal به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. سازمان‌ها و صنایع در هر اندازه در سراسر جهان از این برنامه نه تنها برای ساخت وب‌سایت‌ های شرکتی، بلکه برای ساخت و مدیریت سایت‌ های تجارت الکترونیک، برنامه‌ های کاربردی تلفن همراه، سایت ‌های شبکه‌های اجتماعی، اینترانت ‌ها، پورتال ‌ها، میکروسایت ‌ها، فهرست منابع، کیوسک ‌ها و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

انتخاب اینکه کدام CMS برای سازمان شما مناسب است یا تغییر به CMS دیگر همیشه آسان نیست. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و آنچه برای شما مناسب است به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد. در این مقاله، برخی از حقایق اساسی در مورد دروپال شرح داده ایم: ویژگی های اصلی، مزایا، کاربردها و…

مطالعه بیشتر: ارائه خدمات طراحی سایت در مشهد

دروپال چیست؟

دروپال چیست

اول از همه، دروپال چیست؟ یکی از سوالاتی است که باید از خود بپرسید تا بتوانید سیستم و پتانسیل آن را بشناسید به طور خلاصه، Drupal یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان و منبع باز است که به کاربران اجازه می دهد محتوا را در یک یا چند وب سایت ایجاد و مدیریت کنند.
به عنوان نرم افزار منبع باز، هر کسی می تواند این CMS رایگان را دانلود و روی آن کار کند. همچنین می توان آن را بدون دردسر با دیگران به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، مزایای ذاتی متعددی از جمله مسئولیت پذیری، امنیت و انعطاف پذیری دارد.

ممکن است تعجب کنید که چه چیزی دروپال را در مقایسه با سایر سیستم های مدیریت محتوای موجود برتر می کند؟ به طور خلاصه، بسیاری از کاربران بر خلاف سایر سیستم های CMS رایگان مانند وردپرس، هنگام ایجاد یک وب سایت سفارشی تر، استفاده از Drupal را آسان می دانند. چرا که این نوع سیستم مدیریت محتوا همه کاره است و به شما آزادی لازم برای ساخت و نگهداری وب سایت خود را می دهد.

ویژگی که استفاده از دروپال را در مقایسه با سایر CMS ها با ارزش تر کرده این است که تقریباً هر کسی می تواند بدون تجربه HTML در سایت مشارکت کند. برای ویراستاران، نویسندگان و مدیران وب سایت بدون مهارت کدنویسی هیچ چیز متفاوت نیست. این امر به لطف ویژگی What You See is What You Get (WYSIWYG) امکان پذیر است که نوشتن، ویرایش و به روز رسانی را بدون دردسر امکان پذیر می کند.

تاریخچه دروپال

تاریخچه دروپال

دروپال در سال ۲۰۰۳ آغاز شد، زمانی که حامیان هوارد دین، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده، یک پلتفرم دیجیتالی ایجاد کردند که دارای وبلاگ ها، تقویم ها و انجمن هایی بود که حامیان از آن برای ایجاد گروه های مدافع استفاده می کردند. اگرچه هوارد دین از رقابت کنار رفت، اما حضور دیجیتالی او راه‌هایی را که می‌توان Drupal را سفارشی‌سازی و در مقیاس مورد استفاده قرار داد برجسته کرد.

این نرم‌افزار همچنان در میان توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به محبوبیت خود ادامه داد، اما تا سال ۲۰۰۷، زمانی که MTV با Dries تماس گرفت، متوجه شد که می‌تواند شرکتی برای پشتیبانی از توسعه Drupal ایجاد کند. او در آن سال با جی بتسون شریک شد تا Acquia را راه اندازی کند. امروزه Acquia بزرگترین مشارکت کننده شرکت در توسعه این نوع سیستم مدیریت محتوا است.

مطالعه بیشتر: دریافت خدمات سئو در مشهد

دروپال برای چه مواردی استفاده می شود؟

مانند هر CMS، دروپال به کاربران کمک می کند محتوای خود را ساختاردهی و مدیریت کنند. افراد می توانند از آن برای ساخت وب سایت یا برنامه های کاربردی وب و همچنین ادغام آن با بسیاری از سایت ها و خدمات شخص ثالث استفاده کنند. امروزه این برنامه دارای بیش از ۴۶۰۰۰ ماژول است که عملکرد خود را در زمینه هایی مانند زمان بندی محتوا، نام گذاری خودکار URL و … گسترش می دهد. همچنین صدها ادغام برای برنامه هایی مانند Mailchimp، Apache Solr و مجموعه Salesforce وجود دارد.

موارد اسنفاده دروپال
نمونه های استفاده از آن را می توان در سراسر وب یافت، جایی که دروپال بیش از ۱.۷ میلیون وب سایت در اختیار دارد. در واقع، ۱۰ درصد یا بیشتر از ۰۰۰/۱۰ وب سایت برتر با این نوع سیستم مدیریت محتوا ساخته شده اند و در همه بخش ها ظاهر می شوند، از جمله:

  • سرگرمی
  • خدمات مالی
  • غذا و نوشیدنی
  • دولت
  • فناوری پیشرفته و مخابرات
  • آموزش عالی
  • ساخت
  • رسانه و انتشارات
  • سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های غیردولتی
  • داروسازی و مواد شیمیایی
  • خرده فروشی

برتری های دروپال نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا چیست؟

در زیر برخی از برجسته ترین مزایای دروپال برای کسب و کار یا سازمان شما آورده شده است.

۱. یکپارچه سازی انعطاف پذیر

یکی از بزرگترین نکات فروش Drupal، توانایی کمک به کاربران برای ایجاد و مدیریت انواع مختلفی از محتوا است. برخی از محبوب ترین انواع محتواها عبارتند از: پادکست، وبلاگ، ویدئو و بسیاری موارد دیگر. در نتیجه، ساخت وب سایت های غنی از محتوا برای بازارهای مختلف، از جمله رسانه و تجارت، برای شما ساده خواهد بود.

۲. امنیت

- %آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود%

Drupal امنیت تزلزل ناپذیری را به همه کاربران ارائه می دهد. برای تضمین حداکثر رضایت کاربر، این نوع CMS از امنیت بالایی برخوردار شده است. همین امر توضیح می دهد که چرا برای مشتریان سازمانی معجزه می کند.

با این حال، اگر شما از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید باید آن را به درستی پیاده سازی و نگهداری کنید تا به عنوان امن ترین CMS به شما خدمت کند. ویژگی خوب دروپال این است که بهترین تیم امنیتی را دارد و می توان روی آن حساب کرد، به همین دلیل، معمولاً با سازمان‌های بزرگی مواجه می‌شویم که از این نوع سیستم مدیریت محتوا به عنوان CMS اصلی برای تقویت برنامه ‌های وب یا وب‌سایت ‌های خود استفاده می‌کنند.

۳. مقیاس پذیری

بدون شک یکی از نقاط قوت فوق العاده Drupal نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا مقیاس پذیری است. تا زمانی که ایده ای از آنچه که این نوع CMS انجام می دهد داشته باشید، به راحتی تعداد صفحات وب خود را بدون نیاز به تغییر چیزی افزایش خواهید داد.

۴. ویژگی های نسخه فعلی

ویژگی های دروپال

دروپال ۹ مجموعه ای از ویژگی ها را ارائه می دهد که استفاده از آن را نسبت به نسخه های قبلی خود آسان تر می کند. به عنوان مثال، کاربران اکنون می توانند از مکان های جدید و فیلدهای جدید استفاده کنند. سایر ویژگی های این نوع سیستم مدیریت محتوا که از محبوبیت خاصی برخوردار است می توان به ویرایش سریع، چهار ماژول کلیدی اضافی و… اشاره کرد.

چه کسی و چرا از دروپال استفاده می کند؟

چه کسانی و چرا از دروپال استفاده می کند

۱. توسعه دهندگان

اگرچه درک Drupal برای توسعه دهندگان جدید می تواند چالش برانگیز باشد، اما پس از درک این فناوری، اشتیاق زیادی برای آن وجود دارد. در اینجا برخی از عللی که آن ها به این نوع CMS روی آورده اند اشاره شده که عبارتند از:

  • منبع باز
  • کد منبع باز
  • مقیاس پذیری
  • معماری ترکیب پذیر
  • ابزار پیشرفته
  • امنیت در سطح جهانی

۲. بازاریابان

اکثر بازاریابان با سیستم های مدیریت محتوا آشنا هستند که بسیاری از ویژگی های اصلی یکسان را به اشتراک می گذارند. پس جذابیت ایننوع CMS چیزی بیشتر از تصور شماست.

  • استقلال برای ایجاد تجربیات دیجیتال
  • کاهش اتکا به تیم های توسعه دهنده
  •  محتوای قابل ترکیب
  •  ادغام گسترده
  • دسترسی
  • مدیریت چند زبانه
  • پشتیبانی از بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

در نهایت قبل از اینکه وب سایتی را بسازید، مطمئن شوید که دروپال چیست و چگونه می تواند به تغییر شرکت یا سازمان شما برای بهتر شدن کمک کند. به این ترتیب، می‌توانید سریع‌تر و آسان‌تر سایت‌ها را بسازید بدون اینکه جایی برای اشتباه باقی بگذارید. نکته قابل توجه که شما باید در نظر داشته باشید این است که برای سایت‌های سازمانی بزرگ، در مقایسه با وب‌سایت‌های متوسط، باید بسیار بیشتر هزینه کنید. همواره به یاد داشته باشید، ساختار هزینه متوسط یک ساخت دروپال شامل استراتژی، طراحی و پیاده سازی است.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن