- %آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود%

پسوند دامنه|انواع، انتخاب بهترین پسوند دامنه

زمانیکه نام پسوند دامنه به میان می آید قطعا شما در اولین لحظه پسوند .com را به خاطر می آورید و یا ممکن است حتی ذهنیتی درمورد این اصطلاح مهم نداشته باشید. دپارتمان طراحی سایت در مشهد اتود در این مطلب ضمن ارائه تعریفی جامع از پسوند دامنه، انواع آن را نیز تشریح می سازد تا انتخاب پسوند مناسب برای شما سهل و ممتنع شود. برای یافتن پاسخ مناسب به پرسش هایی که درمورد این پسوند در ذهن شما شکل گرفته است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پسوند دامنه چیست؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

در پاسخ به این سوال که پسوند دامنه چیست، می توان گفت که این مفهوم به عباراتی اطلاق می شود که در انتهای URL سایت شما و بعد از “.” یا در اصطلاح رایج آن “دات”؛ قرار می گیرند. بطور مثال انواع رایج آن عبارت است از .com, .org, .net . اصطلاح دیگری که برای این پسوند استفاده می شود، دامنه سطح بالا یا همان top-level domain می باشد.

استفاده از عبارت دامنه سطح بالا به این دلیل است که اگر دامنه را به سطوح متفاوت تقسیم کنیم، در بالاترین سطح آن، این پسوند قرار می گیرد. سطح بعدی دامنه، دقیقا پیش از پسوند می آید و مشخص می کند که URL متعلق به کدام وب سایت است. بطور مثال در آدرس etude.com ، “etude”همان سطحی است که از آن سخن گفتیم. در هنگام ثبت دامنه هر دو سطح مذکور از بدو امر مشخص شوند.

کاربرد پسوند دامنه چیست؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

اگر برای شما این سئوال ایجاد شده است که اساسا کاربرد پسوند دامنه چیست و برای چه هدفی ایجاد شده است باید بگوییم که هدف اصلی ایجاد چنین بخشی، تفکیک کاربری سایت ها بوده اما به مرور زمان این نوع تفکیک تا حدودی نادیده گرفته شده است. بطور مثال پسوند .com بنا بوده است تا انحصارا برای سایت های تجاری مورد استفاده واقع شود یا پسوند .gov انحصارا برای سازمان های دولتی مورد استفاده قرار بگیرد اما آنچه که امروز با آن رو به رو هستیم کمی متفاوت از هدف اولیه ایجاد دامنه سطح بالا بوده است.

بطور کلی شما می توانید از طریق یک دامنه سطح بالا تخصصی و درست، ضمن این مسئله که خود را به عنوان یک سایت تخصصی به کاربران نشان دهید، حس اعتماد را به آن ها القا کنید و به خلق URL جذاب و به یاد ماندنی ایجاد کنید.

انواع پسوند دامنه

برای شناخت انواع پسوند دامنه بایستی بیان کرد که ۳ نوع کلی از دامنه سطح بالا وجود دارد؛ generic TLDs ، sponsored TLDs و country-code TLDs، که در این مطلب به تشریح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

دپارتمان طراحی سایت اتود

gTLDs:

generic TLDs یا gTLDs که در زبان فارسی به معنای پسوند های عمومی شناخته می شود یکی از انواع پسوند دامنه می باشد. این دسته شامل تمام پسوند هایی است که ما آن را به خوبی می شناسیم مانند .com, .org, .net . در سال ۲۰۱۱ ICANN یا آیکان که یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است که مسئولیت دامنه ها را را عهده دار شده، برای برخی از سازمان ها این امکان را ایجاد کرد تا دامنه سطح بالای مخصوص خود را داشته باشند مانند .toyota . 

sTLDs:

Sponsored TLDs یا sTLDs که به زبان فارسی به معنای پسوند های اختصاصی می باشد یکی از انواع پسوند دامنه است که توسط یک نهاد خاص حمایت می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. بطور مثال .gov مربوط به نهاد های دولتی است یا .edu مربوط به نهاد های آموزشی می باشد.

ccTLDs:

Country code TLDs یا ccTLDs که در زبان فارسی به معنای پسوند های ملی می باشد آخرین مورد از انواع پسوند دامنه می باشد. این کد ها بسته به هر کشور متغیر است، برخی از این کد ها در تنها در دسترس سازمان های داخلی یک کشور هستند و برخی دیگر برای استفاده عموم نیز استفاده می شوند. برخی از ccTLDs ها عبارتند از: .ru, .ca, .cn, .ir و… .

رایج ترین انواع پسوند دامنه

دپارتمان طراحی سایت اتود

درحال حاضر بیش از هزاران دامنه سطح بالا در فضای اینترنت وجود دارد اما چند مورد از آن ها بیشترین استفاده را دارند و احتمالا تاکنون با آن ها برخورد داشته اید و ما قصد داریم تا در این مطلب رایج ترین انواع پسوند دامنه را برای شما تشریح سازیم.

  • .com : بیش از ۵۰% سایت های موجود از این دامنه استفاده می کنند. هرچند که هدف اولیه از ایجاد دامنه .com ، برای استفاده سایت های تجاری بوده اما امروزه این پسوند کاربری عمومی پیدا کرده است.
  • .net: این دامنه نیز یکی از قدیمی ترین ها می باشد که با هدف استفاده سایت های فعال در حوزه فناوری شکل گرفت اما امروزه به جایگزینی برای .com بدل شده به طریقی که اگر فرد یا ارگانی نتواند دامنه دلخواه خود را دریافت کند از .net استفاده می کند.
  • .org : هدف از ایجاد چنین پسوندی، برای استفاده سازمان های غیرانتفاعی بوده و همچنان همین کاربری را دارد. استفاده از .org برای همه آزاد است اما کاربران زمانیکه چنین پسوندی را مشاهده می کنند انتظار دارند تا با یک سایت مربوط به سازمان غیرانتفاعی رو به رو شوند نه یک فروشگاه اینترنتی!
  • .gov : این پسوند همانطور که اشاره شد برای سازمان های دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • .Ir: یکی از رایج ترین اشکال دامنه در ایران این پسوند است که همانطور که بیان کردیم یک پسوند ملی محسوب می شود.
  • .edu : برای مقاصد آموزشی و سازمان های آموزشی این پسوند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • .biz: این پسوند که مخفف کلمه Business می باشد برای شرکت های تجاری استفاده می شود.
  • .web: این پسوند برای سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که فعالیت خود را بصورت تخصصی در مباحث مربوط به حوزه وب متمرکز کرده اند.
  • .int: این پسوند مخفف واژه International می باشد و برای سازمان های بین المللی به کار می رود.

چگونه بهترین پسوند دامنه را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

برای پاسخ به این سوال ک چگونه بهترین پسوند دامنه را برای سایت خود انتخاب کنیم می توان گفت که در وهله اول اگر هیچ ایده ای ندارید، بهترین انتخاب برای شما پسوند .com است؛ اما اگر برای حوزه فعالیت شما یک پسوند اختصاصی وجود دارد، سعی کنید تا حتما از آن پسوند استفاده کنید. اینکار ضمن حرفه ای نشان دادن شما، حوزه کاری شما را مشخص می کند و به سایت شما هویت می بخشد.

کلام آخر

در این مطلب دپارتمان طراحی سایت اتود ضمن توضیح این مسئله که پسوند دامنه چیست به کاربرد آن و همچنین تشریح انواع آن پرداخته است و در نهایت به ارائه نکاتی برای انتخاب پسوند مناسب شما مبادرت ورزیده است. شما می توانید برای دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ اتود تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن