- %آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود%

سی پنل چیست؟ | تعریف، اجزا و جایگزین های آن

زمانیکه شما وارد دنیای وب می شوید و کار خود را آغاز می کنید قطعا با یکسری از اصطلاحاتی برخورد خواهید کرد که برای ادامه مسیر نیاز به شناخت آن ها دارید؛ سی پنل یکی از این مفاهیم است. احتمالا سوالاتی از این قبیل در ذهن شما شکل می گیرد که سی پنل چیست ؟ آیا cPanel رایگان است ؟ آیا سی پنل شخصی است ؟ اجزای اصلی سی پنل چیست و آیا جایگزینی برای سی پنل وجود دارد یا خیر؟ دپارتمان طراحی سایت در مشهد اتود اینجاست تا به این سوالات پاسخ دهد.

سی پنل چیست؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

در پاسخ به این سوال که سی پنل چیست می توان گفت که سی پنل یک کنترل پنل مبتنی بر لینوکس است که برای مدیریت راحت میزبانی وب شما استفاده می شود. این سیستم مشابه یک برنامه دسکتاپ عمل می کند. شما با استفاده از سی پنل می توانید به جای اجرای دستورات پیچیده که شاید برای افراد غیرمتخصص آسان نباشد، اقدامات مورد نظر خود را از طریق یک داشبورد کاربر پسند انجام دهید. cPanel این امکان را برای شما ایجاد می کند که صفحات سایت خود را منتشر کنید، دامنه ها را مدیریت کنید، فایل های وب را سازماندهی کنید، حساب کاربری ایمیل ایجاد کنید و موارد دیگر.

برای درک این موضوع که سی پنل چیست می توان گفت که سی پنل دارای دو رابط است، یک رابط کاربری به نام cPanel و یک رابط مدیریت سرور به نام مدیر میزبان وب (WHM) . ترکیب این دو رابط کاربری، به کاربران اجازه می دهد تا وب سایت خود را مدیریت کنند و در کنار آن به ارائه دهندگان هاست، ابزارهایی برای مدیریت سرور ارائه می کند.

آیا سی پنل رایگان است؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

شاید در مسیر پاسخ به این سوال که سی پنل چیست برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا سی پنل رایگان است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر cPanel رایگان نیست چراکه یک برنامه شخص ثالث است. با این حال، اکثر ارائه دهندگان هاست بدون هزینه اضافی، cPanel را در برنامه های هاست خود قرار می دهند. در این بین برخی از ارائه دهندگان هاست نیز وجود دارند که سی پنل را برای سال اول رایگان عرضه می کنند و سپس در سال های بعد مبلغی را بابت آن دریافت می کنند.

آیا سی پنل شخصی است؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

زمانیکه فرد قصد دارد هاست خود را مدیریت کند برای اطمینان از این مسئله که امنیت سایت او تضمین شود احتمالا به طرح این پرسش می پردازد که آیا سی پنل شخصی است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله اکانت cPanel شما شخصی است. شما تنها بایستی به این مسئله دقت داشته باشید که به عنوان صاحب سایت از نام کاربری و کلمه عبور با امنیت بالا استفاده کنید چراکه حفاظت از اطلاعات و تنظیمات سایت شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چگونه می توان وارد اکانت سی پنل شد؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

در مسیر فهم این موضوع که سی پنل چیست احتمالا مسئله ورود به سی پنل هم برای شما اهمیت می یابد. در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان وارد اکانت سی پنل شد می توان راهکار های متفادتی را پیشنهاد داد. بطور مثال شما می توانید با استفاده از نوار آدرس در مرورگر خود، وارد سی پنل شوید. شما بایستی آدرس وب سایت خود را در بخش نوار مرورگر وارد کنید و سپس یک دونقطه و سپس ۲۰۸۳ را در ادامه آن قرار دهید. دسترسی به cPanel شما به این صورت خواهد بود: https://yoursite.com:2083.

همچنین می توانید با تایپ /cpanel بعد از آدرس وب سایت خود، وارد اکانت سی پنل خود شوید. استفاده از این روش برای ورود به سی پنل استفاده ، به صورت زیر است: https://yoursite.com/cpanel.

اگر وب سایت جدیدی دارید و رکوردهای DNS هنوز بر روی سرور منتشر نشده اند، می توانید به جای آن از آدرس IP استفاده کنید. دسترسی به cPanel از طریق IP چیزی شبیه به این نمونه است: https://10.10.10:2083.

زمانیکه وارد صفحه سی پنل شدید و نیاز داشتید تا رابط cPanel به زبان دیگری ظاهر شود، شما می توانید زبان خود را از لیست پایین صفحه ورود به cPanel انتخاب کنید.

در کنار بحث ورود به سی پنل، ممکن است برای شما مفید باشد که صفحه سی پنل خود را نشانه گذاری یا اصطلاحا مارک کنید تا بتوانید بعداً به راحتی به آن بازگردید.

هنگامی که در صفحه ورود به cPanel قرار گرفتید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و روی دکمه ورود کلیک کنید. پس از آن به کنترل پنل وب سایت خود هدایت می شوید و در آنجا تمام تنظیمات مورد نیاز، در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

بخش های اصلی در سی پنل

دپارتمان طراحی سایت اتود

برای فهم این مسئله که سی پنل چیست بایستی با بخش های اصلی در سی پنل آشنا شویم:

  1. فایل ها (Files): یکی از بخش های اصلی در سی پنل، بخش فایل های سی پنل است که شامل ویژگی هایی برای مدیریت مستقیم فایل است. از این بخش می‌توانید فایل‌ها را بدون کلاینت FTP آپلود کنید، سطوح حریم خصوصی را مشخص کنید و یک Backup Wizard راه‌اندازی کنید. cPanel شامل یک بخش مدیریت فایل با کاربری آسان نیز می باشد که مانند برنامه های کاوشگر فایل های دسکتاپ کار می کند و کاربران از این طریق می توانند به راحتی فایل ها و پوشه ها را ویرایش، حذف یا اضافه کنند. شما از طریق کلیک بر روی دکمه File Manager به صفحه ای هدایت می شوید که تمام فایل های وب سایت شما را فهرست می کند.
  2. ابزار تنظیمات (Preferences): در اینجاست که می توانید جنبه های مختلف داشبورد cPanel مانند زبان، موضوع و اطلاعات کاربر را پیکربندی کنید. این ماژول که از بخش های اصلی در سی پنل می باشد، دارای ویژگی هایی برای اضافه کردن یک حساب سی پنل جدید و مدیریت رمز عبور است. یکی از مهم ترین ویژگی های این بخش اضافه کردن اطلاعات تماس شماست. شما می توانید از برنامه اطلاعات تماس برای ذخیره اطلاعات تماس و تنظیمات موردنظر خود استفاده کنید.
  3. پایگاه های داده (Database): اگر وب سایت شما از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده می کند، به یک پایگاه داده برای ذخیره تمام داده ها و اطلاعات مهم مانند نام کاربری، رمز عبور و پست ها نیاز دارد. این بخش تماماً در مورد مدیریت پایگاه های داده است و وظایف آن بیشتر از طریق پایگاه های داده MySQL و phpMyAdmin انجام می شود.
  4. ابزار نرم افزاری (Software): در این بخش از سی پنل شما بسته به شرکتی که هاست خود را از آن خریداری کرده اید، در هنگام ورود به صفحه خود با نرم افزار هایی رو به رو می شوید که توسط شرکن مذکور در اکانت شما قرار داده شده است. گاهی نیز هیچ یک از این نرم افزار ها در اکانت cPanel شما وجود ندارد و این مسئله تماما وابسته به تصمیم شرکت هاست شما می باشد.
  5. دامنه (Domain): برای وب مسترها این مسئله معمول است که از یک حساب میزبانی برای چندین سایت استفاده کنند. از این رو، بخش Domains که یکی از بخش های اصلی در سی پنل می باشد، ویژگی‌هایی را برای تمام کارهای مرتبط با دامنه، ارائه می‌کند.
  6. آمارگیرها (Metrics): ویژگی های فهرست شده در این ماژول برای ردیابی آمار وب سایت، از شمارش تعداد بازدیدکنندگان گرفته تا نظارت بر استفاده از منابع، کار می کند. این معیارها به شما امکان دسترسی به اطلاعاتی را می دهد که می تواند به شما در تصمیم گیری برای بهبود وب سایت کمک کند از این رو می توان گفت که این بخش یکی از بخش های اصلی در سی پنل می باشد.
  7. ابزار های امنیتی (Security): امنیت یک نگرانی بزرگ برای هر صاحب سایت است، به خصوص اگر اطلاعات حساسی مانند جزئیات کارت اعتباری را ذخیره کنید. این ماژول به شما کمک می کند تا مراقب تنظیمات امنیتی کلیدی در حساب میزبانی خود باشید.
  8. ابزار های پیشرفته (Advanced): بخش ابزار های پیشرفته همانطور که از نام آن پیداست، به کاربرانی اختصاص داده شده است که نیازمند امکانات بیشتری برای پیشبرد امورات خود هستند و می خواهند با مدیریت سرور، ردیابی اطلاعات شبکه و پاکسازی کش سایت وردپرس با LiteSpeed، کنترل بیشتری بر روی وب سایت خود داشته باشند.
  9. ایمیل (Email): همه برنامه های میزبانی وب دارای ایمیل نیستند، اما اگر برنامه شما شامل ایمیل و cPanel باشد، اینجاست که تمام وظایف مربوط به ایمیل بایستی بوسیله شما مدیریت شود.

جایگزین های سی پنل

دپارتمان طراحی سایت اتود

زمانیکه افراد به پاسخ این پرسش دست می یابند که سی پنل چیست در گام بعد با این پرسش رو به رو می شوند که آیا جایگزینی برای این پنل وجود دارد یا خیر. چندین جایگزین برای سی پنل وجود دارد و جایگزین های سی پنل زیاد هستند. در راستای درک این تنوع می توان گفت که از آنجایی که هر ارائه دهنده هاستی متفاوت است، باید این نکته را در نظر داشته باشید که هاست شما از چه کنترل پنلی استفاده می کند.

داشبورد hPanel با وجود شباهت به cPanel، رابط کاربری ساده تری دارد. ابزارهای مختلفی در این پنل در چندین بخش سازماندهی شده اند. به عنوان مثال، ویژگی های وردپرس در قسمت تعیین شده وردپرس قرار دارند، در حالی که ویژگی های بهینه سازی وب سایت را می توانید در بخش خود وب سایت پیدا کنید. علاوه بر این، hPanel ناوبری بصری را ارائه می دهد. هنگامی که یکی از ویژگی ها را انتخاب می کنید، یک نوار کناری در سمت چپ ظاهر می شود. این باعث می شود بدون نیاز به بازگشت به بخش قبلی به راحتی از بخش های مختلف پنل استفاده کنید.

کلام آخر

در این مطلب ما ضمن ارائه تعریف کاملی از سی پنل، به مواردی چون هزینه این پنل، میزان امنیت آن، اجزای اصلی سی پنل و همچنین پنل های جایگزین این ماژول پرداختیم تا درصورتیکه به عنوان عضو جدیدی در دنیای وب هاستینگ وارد شده اید، بتوانید به سوالات ذهنی خود پاسخی کامل بدهید. درصورتیکه شما قصد دارید سایت خود را مدیریت کنید اما زمان کافی برای درک تمام این مفاهیم ندارید، می توانید با متخصصین این حوزه در دپارتمان طراحی سایت مشهد اتود، تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن