نکات طراحی سایت B2b

همانطور که می‌دانیم با گسترش تجارت الکترونیک استفاده از وب سایت‌های مختلف روز به روز در حال افزایش است که در نتیجه آن طراحی‌سایت نیز به یک فعالیت تخصصی تبدیل شده است. سایت‌ها در هر زمینه‌ای کاربران مخصوص به خود را دارند که باید در طراحی آن‌ها توجه شود. طراحی سایت B2b یکی از انواع سایت‌هایی است که در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته است.

هدف از طراحی این نوع سایت معرفی پتانسیل‌ کسب و کارهای مختلف است. همچنین در این سایت‌ها شما می‌توانید به اطلاعات کامل از محصولات خدمات رزومه و اطلاعات تماس هر کسب ‌و کار مختلفی آگاهی یابید. دپارتمان طراحی سایت در مشهد اتود در این مطلب سعی بر این دارد که برای شما تبیین کند، سایت B2b چیست و به بررسی نکاتی بپردازد که در طراحی سایت باید بدان توجه داشته باشید.

طراحی سایت B2b ارتباط بین تعدادی سازمان موسسه مالی تولید کننده مواد اولیه ارائه کننده انواع گوناگون خدمات و غیره را شامل می‌شود. طراحی قدرتمند این نوع وب سایت پایه و اساس یک تجربه یکپارچه و موثر مشتری را ایجاد می‌کند. اگر سایت شما طراحی ضعیفی داشته باشد، ناوبری آن سخت باشد، یا استفاده از آن غیرقابل درک باشد، تعامل با شرکت شما را محدود می‌کند. مدل طراحی B2b با این که تخصصی ست امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مدل‌های تجارت الکترونیک شده است. از جمله فواید این مدل طراحی در دیجیتال مارکتینگ، فراهم شدن امکان معرفی تامین کنندگان مواد اولیه و مصرف کنندگان و خریداران عمده به یکدیگر می‌باشد.

طراحی سایت B2b چیست؟

دپارتمان طراحی سایت اتود

در پاسخ به این سوال که طراحی سایت B2b چیست می توان گفت که ،Business to business مدل تجارت به تجارت یا بنگاه به بنگاه یا به اختصار B2b به کسب و کاری گفته می‌شود که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگری است. تجارت الکترونیکی بین این کسب و کارها به صورت الکترونیکی به وسیله اینترنت، اینترانت، اکسترانت و… صورت می‌پذیرد. سایتی که بین دو یا چند کسب و کار با هدف تجارت الکترونیکی طراحی می‌شود سایت B2b می‌گویند. سایت علی بابا یکی از نمونه‌های موفق طراحی سایت B2b است.

ویژگی های طراحی سایت B2b

دپارتمان طراحی سایت اتود

طراحی و پیاده سازی حرفه‌ای و اصولی مهم‌ترین اصل در موفقیت سایت B2b است. یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی سایت B2b این است که در طراحی سایت B2b تمام موارد مورد نیاز یک تجارت رعایت می‌شود و برای هر کدام از آن‌ها فیلدهای مشخص و همچنین قابل درک برای همه کاربران در نظر گرفته می‌شود. در طراحی مناسب این سایتها علاوه بر اینکه کاربر می‌تواند اطلاعات را در کمترین تعداد کلیک بیابد آن را تشویق به تولید سرنخ‌های ارتباطی با ارزش می‌کند.

قابلیت ها و عملکرد های طراحی سایت B2b

یکی از مهم‌ترین قابلیت ها و عملکرد های طراحی سایت B2b، دستیابی به یک بانک اطلاعاتی جامع است. بانک اطلاعاتی شامل اطلاعات عرضه کنندگان، تقاضا کنندگان، نیروهای انسانی فعال در یک صنف فرهنگ رویه و زمان نیاز تقاضا کنندگان، پیش بینی نیاز جامعه، شناسایی خلأهای صنف هدف و… است که شما از طریق این پورتال می‌توانید به قسمت عمده‌ای از مهم‌ترین داده‌های یک صنعت دست پیدا کنید.

دلایل موفقیت طراحی سایت B2b

دپارتمان طراحی سایت اتود

از جمله دلایل موفقیت طراحی سایت B2b می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه مند بودن کاربران از بازدید این نوع سایت‌ها

در این نوع سایت‌ها موارد زیادی از جمله پیمایش سریع پیام، وب سایت نمایش، میزان زیاد محتوا در مدت زمان کوتاه، هدف و ویژگی‌ها را در مدت زمان کم به راحتی به مخاطب انتقال می‌دهد و این همان چیزی است که کاربر انتظار دارد. یکی از عوامل جذب بازدید کننده از سایت تولید محتوای تاثیرگذار و ارزشمند و ارائه آن در زمان مناسب می‌باشد.

  • داشتن پتانسیل بیشتر برای فعالیت

با اینکه نمونه‌های موفق طراحی سایت B2b در سراسر جهان وجود دارد. در ایران این سایت‌ها کمتر شناخته و توسعه داده شده‌اند. این اتفاق فرصت‌های جدید و بی‌نظیر را برای فعالیت در این حیطه در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • ایجاد ارتباط بیشتر

در طراحی سایت B2b میزان ارتباط شما با سایر کسب و کارها هنگام داشتن تجارت B2b افزایش می‌یابد و شما به عنوان یک مرکز جامع از منابع و اطلاعات حوزه کاری اعتبار بیشتری برای خود به دست می آورید.

  • سرعت وب سایت B2b

همانند سایت‌های دیگر سرعت یکی دیگر از مهم‌ترین ملاک‌های موفقیت یک سایت B2b است. همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد سرعت سایت علاوه بر تاثیری که بر سئوی سایت می‌گذارد تاثیر زیادی در تجربه کاربری دارد. این دو عامل یعنی سئو و تجربه کاربری از اساسی‌ترین نکات در موفقیت و فروش سایت B2b است. طبق گزارشات اعلام شده زمان بیشتر از ۳ ثانیه در بارگذاری صفحه سبب افزایش تصاعدی نرخ پرش از وب سایت می‌شود. درک این اتفاق توسط گوگل موجب کاهش رتبه سایت خواهد شد.

  • ریسپانسیو سازی سایت B2b و اهمیت واکنش گرا بودن آن

همانطور که می‌دانیم روز به روز به کاربران موبایلی و تعداد زیاد این کاربران در فضای اینترنت ریسپانسیو بودن سایت اهمیت زیادی پیدا کرده است. برای اینکه سایت خود را به راحتی برای کاربران در دستگاه‌های مختلف تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و موبایل نمایش دهید باید آن را به صورت واکنش گرا و قابل تغییر در نمایشگرها طراحی کنید. این طراحی به شما کمک می‌کند علاوه بر ایجاد تجربه خوب نکات مربوط به سئو وب سایت خود رعایت کنید.

علت اهمیت سئو در وب سایت B2b

دپارتمان طراحی سایت اتود

مهمترین نکته‌ای که در طراحی سایت B2b باید توجه داشت تا این مدل سایتها به نتیجه مطلوب برسند؛ رعایت اصول بهینه سازی و سئوی سایت می‌باشد. علت اهمیت سئو در طراحی سایت B2b این است که در هر صنعت بیش از هزاران مجموعه به شکل مستقیم و به طور وابسته فعالیت دارند. تعداد صفحات سایت‌های B2b بسیار زیاد است. این صفحات شامل بخش‌های معرفی شرکت‌ها، محصولات شرکت‌ها، اخبار مقالات علمی، لیست قیمت مواد اولیه و معرفی متخصصین است که به همین علت چنین سایتی با چنین ماهیتی صفحات بسیار زیادی را در نتایج موتور جست و جو به خود اختصاص می‌دهد. بیشترین ورودی این سایت‌ها از طریق جست و جو در موتور گوگل انجام می‌شود نه از طریق ورود مستقیم به سایت.

مطاله بیشتر: تاثیر سئو در مشهد بر کسب و کار های این شهر

نکات مهم در راه اندازی سایت B2b

دپارتمان طراحی سایت اتود

یکی از نکات مهم در راه اندازی سایت B2b که سرمایه‌گذاران در این عرصه باید دقت کنند این است مجموعه‌هایی وارد سیستم می‌شوند که دارای مدرک حقوقی معتبر هستند. نکته دیگر اعلام لیست قیمت مواد اولیه آن صنف است. به این علت که تاثیرگذارترین بخش برای محاسبه قیمت کالاها است. پیشنهاد ما به شما این است با توجه به پهناور بودن ایران در قیمت مواد اولیه در نقاط گوناگون کشور متفاوت است یک بازه قیمتی یعنی حداقل و حداکثر برای محصولات خود اعلام کنید. نکته دیگر که بسیار مهم است استفاده از اقدامات امنیتی و شناسایی حفره‌های امنیتی و رفع آن با استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است.

اهمیت پشتیبانی در سایت B2b و هزینه‌های مربوط به آن

آخرین نکته مهمی که باید رعایت شود؛اهمیت پشتیبانی در طراحی سایت B2b و هزینه‌های مربوط به آن است. به این علت که بخش‌های متنوع و زیادی در این سایت وجود دارد که بعد از راه اندازی نیاز به پشتیبانی دارد. توصیه ما به شما این است تا طراحی سایت B2b خود را به شرکتی بسپارید که بعد از راه اندازی سایت با پشتیبانی قوی خود آماده پاسخگویی به نیازها مشکلات فنی و نکات آموزشی را داشته باشد.

سخن پایانی

وب سایت‌های B2b دارای پتانسیل زیادی هستند. نمونه‌های موفق آن در سرتاسر دنیا شناخته شده‌اند و به علت آن‌که عموم مردم کمتر با آن سر و کار دارند آشنایی کمی با این نوع کسب و کار وجود دارد. بنابراین پیشنهاد ما برای شما تحقیق برای استارتاپ در حوزه B2b است که مطمئنا زمینه‌های بکر و کمتر توسعه داده شده‌ایی در کشور ما در آن وجود دارد که می‌تواند علاوه بر توسعه کسب و کار برای عموم نیز فواید زیادی داشته باشد.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن