۹ تکنیک تامین امنیت در طراحی سایت

در دنیای بزرگ آنلاین و با گسترش روزافزون تکنولوژی، هکرها با کشف راه‌های امنیتی حملات خود را قوی‌تر از قبل انجام می‌دهند. در سایت‌های فروشگاهی و تجاری به دلیل وجود پول و اطلاعات کارت‌های اعتباری اهمیت امنیت در طراحی سایت دو چندان می‌شود.

امنیت در طراحی سایت مبحث بسیار پیچیده‌ای دارد که شرکت‌های طراحی سایت هر کدام راه‌کارهای متفاوتی دارند. استفاده از کدهای SQL، امنیت XSS، هاست امن و… از راه‌های امنیت سایت است که در ادامه هر کدام از این موارد را به طور مختصر و مفید شرح داده و همچنین نکاتی را ارائه داده‌ایم که به شما اطمینان می‌دهد وب سایت‌تان در برابر حمله سایبری مقاومت می‌کند.

مطالعه بیشتر: تعرفه خدمات طراحی سایت شرکتی در مشهد

مقدمه

دلایل اهمیت امنیت در طراحی سایت مشهد

امنیت در طراحی سایت موضوعی مهم و حیاتی برای کسب و کارهای آنلاین است و عدم امنیت می‌تواند روی تجارت افراد خسارت‌های جبران ناپذیری بگذارد. بسیاری از وب سایت‌ها به خاطر امنیت پایین آن‌ها ممکن است مورد حملات سایبری قرار گیرند. گاهی ممکن است هکرها هزینه زیادی به مدیران وب سایت‌ها تحمیل کنند. نفوذ هکرها به سایت‌ها اغلب به دلیل مشکلاتی امنیتی سرورها و ضعف در سیستم مدیریت محتوا سایت اتفاق می‌افتد.

تعریف امنیت سایت

سایتی که در شرایط و وضعیت عادی با وجود خدمات دهی، بالاترین سطح امنیت مورد نیاز را داشته باشد و همچنین سطح آسیب پذیری و سطح نفوذ و تخریب آن در پایین ترین سطح ممکن باشد آن سایت دارای امنیت است. یا به بیان ساده‌تر مجموعه اقداماتی که با انجام دادن آن‌ها ضریب امنیت سایت به حداکثر و امکان نفوذ به حداقل می‌رسد. از جمله مواردی که امنیت سایت تابع آن‌ها می‌باشد عبارتند از: امنیت سرور، امنیت شبکه، امنیت اینترنت، امنیت نرم افزار، امنیت سیستم عامل و…

علت اهمیت امنیت سایت

راه های تامین امینت در وب سایت

امنیت در طراحی وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. امنیت در وب سایت سبب ادامه فعالیت و اعتبار یک سایت می‌شود. زمانی اهمیت امنیت سایت مشخص می‌شود که وب سایت تحت حمله سایبری قرار بگیرد که معمولا این حمله‌ها دو نتیجه را در پی دارد:

  1. اگر امنیت سایت به درستی تأمین شده باشد حمله ناموفق خواهد بود و به وب سایت آسیبی نمی‌رسد.
  2. اگر نکات ضروری امنیت در طراحی سایت به طور صحیح استفاده نشده باشد سایت زمینه آسیب پذیری آن فراهم شده و امکان هک آن وجود خواهد داشت.

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم با توجه به توسعه روز افرون تکنولوژی تعداد روش‌های هک و نفوذ در سایت‌ها بسیار گسترده است. مقابله کردن با این نفوذها نیازمند اقدامات و رسیدگی‌های دائمی و راه‌کارهایی در هنگام طراحی سایت می‌باشد.

روش‌های تأمین امنیت سایت

استفاده از کدهای SQL

یکی از موارد مهم در بحث امنیت در طراحی سایت که باید به آن توجه ویژه‌ای نمود تزریق کدهای مخرب اس.کیو.ال است که امنیت سایت را تهدید می‌کند. طراحان در هنگام طراحی سایت باید فرم‌ها و سایر موارد را با دقت بررسی کرده و به راحتی به آن‌ها اعتماد نکنند.

امنیت XSS در طراحی

بیشتر حملات سایبری از طریق کدهای مخرب انجام می‌شود. در سیستم‌های مدیریت محتوا جوملا و وردپرس این مشکلات شایع‌تر است. استفاده از فریم ورک‌های لاراول، امنیت در طراحی سایت پیش بینی شده و تا جای ممکن کنترل شده است. از دیدگاه امنیت، طراحی سایت با لارول امن‌تر از جوملا و وردپرس است.

استفاده از پروتکل امن SSL

نقش ssl در امنیت سایت

یکی از بهترین کارها برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران و مدیران استفاده از پروتکل امن SSL بر روی وب سایت است. در هنگام ارسال و دریافت داده‌ها بین مرورگر و سرورها از این پروتکل استفاده می‌کنند. این داده‌ها ممکن است شامل حساب‌های بانکی به همراه گذرواژه‌هایشان باشد که هکرها علاقه زیادی به آن‌ها نشان می‌دهند.

امنیت سرور

از دیگر راه‌های ورود هکرها به سایت سروری است که شما برای میزبانی سایت خود استفاده می‌کنید. در جهت امنیت در طراحی سایت سروری را انتخاب کنید که نرم افزارهای آن به روز شده و دارای فایروال و پشتیبانی قوی باشد.

انتخاب هاست با کیفیت

مکانی که سایت در آن زندگی کرده و اطلاعات سایت بر روی آن قرار می‌گیرد هاست می‌گویند. از جمله مزایای هاست با کیفیت بالابودن امنیت سایت، عملکرد، رشد و توسعه می‌باشد.

مطالعه بیشتر: هاست چیست ؟ راه های انتخاب هاست مناسب

استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای معتبر و اصل

یکی دیگر از نکات ضروری امنیت در طراحی سایت استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای اصل است که این دو مورد نقش قابل توجهی در تأمین امنیت سایت دارند. در برخی از نرم افزارها در نسخه غیر اصلی به قصد تخریب و سوء استفاده تغییراتی در بخش‌هایی از آن‌ها ممکن است ایجاد شده باشد. استفاده از نرم افزارهای معتبر موجب افزایش امنیت سایت خواهد شد.

تعیین سطح دسترسی

مشخص کردن سطح دسترسی به ویژه برای فایل‌هایی که حاوی اطلاعات مهم است ضروری است. به عنوان مثال برای اطلاعات دیتابیس باید سطحی از دسترسی تعریف کرد که فقط وب سرور و صاحب فایل بتواند اطلاعات را بخواند ودر هیچ حالت دیگری قابل دسترس نباشد.

تهیه نسخه پشتیبان

یکی از راه‌های فوق العاده مهم در امنیت طراحی در سایت تهیه نسخه پشتیبان به صورت دوره‌ای است. به عنوان مثال می‌توان هفته‌ای یک بار از همه اطلاعات خود Backup بگیرید. ساده‌ترین و بهترین راه برای محافظت از سایت، تهیه نسخه پشتیبان به صورت منظم است.

به کاربردن رمز عبور مطمئن

انتخاب رمز عبور مناسب در طراحی سایت مشهد

استفاده از رمز عبور قدرتمند یکی از مواردی است که درصد کمی از مردم به آن اهمیت می‌دهند. کلمه عبور یکی از راه‌های نفوذ هکرها به سایت‌ها می‌باشد. استفاده از پسوردهای مشخص از جمله نام فرد، شماره شناسنامه، شماره تلفن، تاریخ تولد و… برای هکرها ساده و قابل پیش بینی است. بنابراین یک پسورد خوب و قدرتمند باید بیش از ۸ کاراکتر و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ باشد.

سخن پایانی

همان طور که بیان شد یک سایت هنگامی می‌تواند اعتبار داشته باشد و به فعالیت خود ادامه دهد که امنیت آن تأمین شود. بسیاری از سایت‌ها به دلیل رعایت نکردن نکات امنیت در طراحی سایت یا حتی پس از آن مورد حمله سایبری قرار می‌گیرند. نفوذ به وب سایت‌ها خسارت‌های جبران ناپذیری را برای مدیران وب سایت‌ها به بار می‌آورد. حفظ امنیت سایت به عوامل و فاکتورهای زیادی وابسته است. به طور کلی هیچ سایتی در جهان وجود ندارد که امنیت ۱۰۰ درصد داشته باشد. مراقب باشید که سایت خود را دست هر کسی نسپارید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در صنعت طراحی سایت مشهد یکی از متخصصان عرصه طراحی سایت امنیتی و طراحی سایت در مشهد با امنیت بالا است که افتخار سرویس دهی به شرکت‌ها و برندهای بزرگ در کارنامه خود دارد. کارشناسان ما تلاش می‌کنند دغدغه و نگرانی‌های امنیتی مشتریان را به حداقل برسانند. ما در طی این سال‌ها مفتخریم که برای وب سایت مشتریان خود هیچ گونه مشکلات امنیتی به وجود نیامده است که این ها همه با تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان مجموعه اتود به همراه بوده است.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن