مدیریت چرخه عمر محتوا: ۷ گام برای موفقیت در سال ۲۰۲۲

مدیریت چرخه عمر محتوا

مدیریت چرخه عمر محتوا، تمرین مدیریت محتوا از طریق برنامه ریزی، تألیف، ترویج، ارزیابی و نگهداری آن است. هر چیزی یک چرخه حیات دارد: گیاهان، حیوانات، کامپیوترها و مردم. اما مدیریت چرخه عمر محتوا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ داشتن درک کامل از چرخه حیات محتوا به شما کمک می کند تا محتوای خود را پیگیری کنید و مطمئن شوید که بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود می برید. محتواهای با ارزش باید مانند هر محصول یا خدماتی با دقت مدیریت شوند. همانطور که رابرت رز گفت: توانایی یک سازمان برای داشتن مدیریت کارآمد و موثر بر محتوای خود در کل چرخه عمر می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست باشد.

در این راهنما، با در نظر گرفتن هفت مرحله و عملکرد کلیدی مدیریت چرخه زندگی محتوا، CLM را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر: ارائه خدمات تولید محتوا مشهد

چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست

چرخه عمر محتوا به مراحل مختلفی که محتوای شما طی می کند، از تصور تا بایگانی، اشاره دارد. تمام محتوای موجود و آینده شما باید در یکی از این مراحل قرار گیرد. مراحل چرخه عمر می‌تواند بر اساس ماهیت کاملاً متفاوت باشد.
چرخه عمر یک محتوا از هفت مرحله اصلی تشکیل شده است:

  • طرح یا برنامه ریزی
  • تولید
  • مدیریت کردن
  • ویرایش و تایید
  • انتشار
  • بهینه سازی
  • حفظ و نگهداری

مدیریت چرخه عمر محتوا چیست؟

مدیریت چرخه عمر محتوا چیست

مدیریت چرخه عمر محتوا (CLM) فرآیند برنامه ریزی، ایجاد، بهینه سازی، سازماندهی، انتشار، اندازه گیری و حفظ محتوا در طول عمر آن در سازمان شما است. این فرآیندی است که هدف آن بهبود کارایی و حذف موانع موفقیت است.
سیستم های مدیریت چرخه عمر یک محتوا، استراتژیست های محتوا را قادر می سازد تا برنامه های محتوایی با هر اندازه ای را نظارت و مدیریت کنند.

چه کسی باید در مدیریت چرخه عمر محتوا سرمایه گذاری کند؟

مدیریت چرخه عمر محتوا (CLM) برای کسب و کارهای بزرگ و برندهای تجاری مناسب است. شرکت ‌های کوچک ‌تری که حداقل مقدار محتوا تولید می‌کنند، معمولاً از مدیریت چرخه عمر آن محتوا سود محدودتری دارند. اما شرکت‌های بزرگ‌تری که حجم زیادی از محتوای سازمانی تولید می‌کنند، از جمله رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها، کاغذهای سفید، کتاب‌های الکترونیکی که پلتفرم‌های مختلف را لمس می‌کنند، نیاز مبرمی به مدیریت چرخه عمر یک محتوا دارند.

در نهایت، تمرکز به این معنی است که تیم‌های بازاریابی و خلاق بهتر می‌توانند هر قسمت از محتوا را در طول چرخه عمر آن پیگیری کنند.

چرا به مدیریت چرخه حیات محتوا نیاز دارید؟

چرا به مدیریت چرخه حیات محتوا نیاز دارید

کسب و کارها ارزش تولید محتوای مستمر درک می کنند، اما چرا مدیریت چرخه عمر محتوا ضروری است؟

درک نیاز به مدیریت چرخه عمر را با یک مثال شرح می دهیم. سایت شما حاوی نمونه های زیادی از مطالب قدیمی است وقتی نوبت به محتوای کسب و کار شما می رسد، گوگل رتبه شما را کاهش می دهد و آن را به عنوان “بازدید کم” یا “عدم بازدید” نیازهای کاربر علامت گذاری می شود. علاوه بر این، محتوای منسوخ شده بر شهرت برند شما تأثیر می گذارد. کاربران با دیدن موارد زیر چه واکنشی نشان می دهند؟

  • صفحه ای برای محصول یا خدمات متوقف شده
  • مشخصات کارمندانی که دیگر بخشی از شرکت شما نیستند.
  • توصیه هایی که با رویدادهای جاری همخوانی ندارد.
  •  صفحه ای که به دلیل فناوری قدیمی بارگیری نمی شود.

مدیریت چرخه عمر محتوا نقش مهمی در تجربه کاربر و متعاقباً عملکرد و درآمدهای تجاری و اهداف تجاری دارد.

۷ مرحله مدیریت چرخه حیات محتوا

7 مرحله مدیریت چرخه حیات محتوا

در ابتدای مقاله به مراحل چرخه عمر محتوا به صورت جزئی اشاره شد. در ادامه به بررسی جز به جزء آن خواهیم پرداخت.

۱. برنامه ریزی

قبل از ایجاد محتوا، یک کسب و کار باید بداند که با انتشار آن به چه هدفی امیدوار است. ایجاد یک معیار در ابتدا به محتوای شما جهت روشنی می دهد. در ادامه به چند هدف اشاره شده است:

  •  آیا می خواهید ترافیک بازدید کننده را افزایش دهید؟
  • آیا به دنبال حل مشکل مشتری هستید؟
  • آیا می خواهید ارجاعات بیشتری به دست آورید؟

پس از رسیدن به هدف سطح بالا، کدام نوع محتوا به شما در رسیدن به آن هدف کمک می کند؟ ویدیوی توضیحی؟ یا وبلاگ؟ در مورد پادکست چطور؟

۲. تولید محتوا

دومین مرحله از چرخه عمر محتوا، تولید آن می باشد. هنگام تولید محتوا برای کسب و کارتان، استراتژیست های محتوا باید مشتری را در نظر داشته باشند. اگر اطلاعات برای مشتری شما جذاب نباشد یا نتوانند با محتوا ارتباط برقرار کنند، تلاش های شما بی نتیجه خواهد بود.

ایجاد محتوا اغلب به شکل وبلاگ، تصاویر، ویدیوها و موارد دیگر همگی برای حمایت از اهداف تجاری خاص شما طراحی شده اند. اگر تیم های بازاریابی و خلاق بر اساس اهداف هماهنگ باشند، شانس کمتری برای ناهماهنگی در هدف محتوا و تکرارهای اضافی وجود خواهد داشت.

۳. ذخیره و سازماندهی کنید.

هنگامی که محتوا را توسعه دادید، باید آن ها را به گونه ای نگه دارید که قابل جستجو و سازماندهی باشد تا افراد مناسب از بخش های مربوطه بتوانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند.

۴. ویرایش و تایید کنید

ویرایش و تایید چهارمین مرحله چرخه عمر محتوا هستند. در مرحله ویرایش و تایید، مطمئن می شوید که محتوا با دستورالعمل های برند و استانداردهای لازم مطابقت دارد. برای انجام این کار، به یک فرآیند همکاری آنلاین نیاز دارید که در آن سازندگان و ویراستاران بتوانند به سرعت نظرات خود را تبادل و ویرایش کنند.

۵. انتشار دهید

پس از تایید، محتوا آماده انتشار و توزیع است. درک مخاطب هدف خود در اینجا ضروری است. باید بدانید که مشتریان شما کدام کانال های اجتماعی را ترجیح می دهند؟ ابتدا از طریق آن پلتفرم‌ها، تبلیغ کنید و در عین حال سایر روش‌های بازاریابی مانند بازاریابی ایمیل و موتورهای جستجو (SEM) را نیز در نظر بگیرید.

۶. نتایج را ارزیابی کنید

ارزیابی نتایج از دیگر مراحل چرخه عمر محتوا می باشد. موفقیت را بر اساس اهداف تعیین شده در مرحله اول تعیین کنید. از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب خود برای مشاهده تعداد بازدیدکنندگان، کاربران بازگشتی، نرخ پرش و ارجاعات و مقایسه آن ها با پروژه های قبلی استفاده کنید. آیا این محتوا با مخاطب هدف شما طنین انداز شد؟ آیا سودآوری بیشتری نسبت به گذشته داشت؟ آیا درس هایی آموخته شده است که می توانید در پروژه های آینده اعمال کنید؟

۷. حفظ و نگهداری

بسیاری از تیم ها این مرحله را در چرخه عمر محتوا به کلی فراموش می کنند. حفظ یا بایگانی محتوا در واقع بخش مهمی از طول عمر آن است. هنگامی که محتوا دیگر در گردش نیست، برای مثال، پس از پایان یک کمپین، می‌توانید انتخاب کنید که آن را برای مرجع یا به‌روزرسانی برای استفاده احتمالی در آینده حفظ کنید.

حفظ محتوا در یک بایگانی جداگانه، مخزن محتوای شما را مرتب نگه می‌دارد، این اطمینان را در شما به وجود می آورد که فقط از محتوای فعلی استفاده می‌شود، و محتوای غیرفعال را تا زمانی که دوباره مورد نیاز باشد، ایمن نگه می‌دارد.
چندین راه برای مراقبت از محتوا با افزایش عمر وجود دارد:

  • به روز رسانی به محتوا اضافه کنید. اگر یک وبلاگ است، آن را برای رویدادها و آمارهای جاری تغییر دهید. ارسال مجدد وبلاگ های قبلی می تواند مؤثر باشد. چرا که URL ممکن است قبلاً دارای بک لینک و اعتبار بوده و در جستجوها رتبه بالاتری داشته است.
  • اگر ویدیو یا پادکست است، بخش‌های قدیمی را حذف یا جایگزین کنید. دوباره تاریخ جدید را نمایش دهید.
    وبلاگ های محبوب را به ویدیو یا پادکست تبدیل کنید.
  •  اگر بیشتر مطالب قدیمی هستند، همچنان می‌توانید از بخش‌ها برای محتوای جدید استفاده کنید.
    اگر واضح است که محتوا دیگر ارزشی ندارد، می‌توانید آن را حذف کنید.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن