- %آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود%

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد

الگوریتم مرغ مگس‌ خوار چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟ گوگل در طول تاریخ ۲۳ ساله خود، در حوزه روش عملکرد موتور جستجو، آپدیت ‌های بسیار زیادی را ارائه داده است که تمام آن‌ها، با هدف ایجاد تجربه کاربری بهتر انجام شدند. به همین دلیل، سال‌هاست که این غول اینترنتی، بالاترین جایگاه را در صنعت خود دارد. با درک روش کار گوگل و آگاهی از آخرین تغییرات آن می‌توانید در مقایسه با وب‌سایت‌های رقیب، یک مزیت رقابتی داشته باشید.

اگر رقیب شما از تغییرات گوگل مطلع نباشد، استراتژی‌های سئو سایت او ناکارآمد و بی‌تأثیر خواهند بود. یکی از عناصر کلیدی در درک شیوه عملکرد فعلی گوگل، آشنایی با آپدیت‌های مهمی است که این موتور جستجو درگذشته تجربه کرده است. یکی از آپدیت‌های قابل‌توجه گوگل، آپدیت الگوریتم مرغ مگس‌ خوار یا Google Hummingbird است که در ادامه به این الگوریتم و تأثیر آن بر سئو سایت می‌پردازیم.

[مطالعه بیشتر: سئو سایت چه تاثیری بر رشد کسب و کارها دارد ؟]

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار

معرفی الگوریتم مگس خوار گوگل

یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های گوگل، در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ به‌ طور رسمی انتشار یافت (البته اجرای آن از یک ماه قبل شروع شده بود) و الگوریتم مرغ مگس‌ خوار نام‌گذاری شد. هرچند از این الگوریتم با نام یک “آپدیت” یاد می‌شود. درحقیقت مرغ مگس‌ خوار گوگل، یک دگرگونی بزرگ در الگوریتم کلی جستجوی گوگل بود. در قسمت بعد، نحوه کار این تغییر بزرگ را بررسی خواهیم کرد.

هدف طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار در گوگل

اگر بخواهیم موضوع محوری مرغ مگس‌ خوار گوگل را در دو واژه مختصر کنیم، آن دو واژه “هدف جستجو” خواهند بود. هدف جستجو، علت زیربنایی کلمات یا عباراتی است که کاربران در نوار جستجو تایپ می‌کنند و در واقع، دلیل اصلی استفاده افراد از موتور جستجو است.

پیش‌فرض الگوریتم مرغ مگس‌ خوار این است که کاربران در هر جستجویی که انجام می‌دهند، هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند. ۴ نوع اصلی هدف جستجو شامل جستجوی اطلاعاتی، جستجوی پیمایشی، جستجوی تجاری و جستجوی تبلیغاتی هستند، اما به یاد داشته باشید که اهداف جستجو بسیار متنوع‌تر بوده و تنها به این چهار نوع محدود نمی‌شوند.

پیش از اجرا شدن مرغ مگس‌ خوار گوگل، SERP (صفحه‌نمایش نتایج موتورهای جستجو) ظاهر بسیار متفاوتی داشت. گوگل برای تعیین این‌که کدام وب ‌سایت‌ها را در صدر نتایج نمایش دهد، تنها به کلمات کلیدی استناد می‌کرد. حتی اگر سایتی با هدف جستجوی کاربر مطابقت نداشت، در صورت یکسان بودن کلیدواژه‌های آن با مورد جستجو نشان داده می‌شد.

نحوه کار الگوریتم مرغ مگس خوار

به‌منظور حل این مشکل، گوگل باید جستجوی معنایی را وارد الگوریتم خود می‌کرد، یعنی در هنگام یافتن نتایج، باید حیطه مورد جستجوی کاربر را در نظر می‌گرفت. جستجوی معنایی، به‌جای تکیه صرف به کلمات کلیدی برای شکل‌دهی SERP، به دنبال آن است که منظور اصلی کاربر را بفهمد.

همچنین، الگوریتم مرغ مگس‌ خوار ، از مترادف‌ها و موضوعات دارای زمینه مرتبط برای نمایش نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند. علت آن این بوده که ممکن است معلومات جستجو کننده درباره یک موضوع خاص کم باشد. به این صورت، حتی اگر دقیقاً ندانید که به دنبال چه چیزی هستید یا چگونه آن را پیدا کنید، گوگل به ‌احتمال زیاد قادر است که به هر روشی، شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند.

در برخی از جستجوها، اطلاعات زمینه‌ای در کادری در سمت راست صفحه نتایج نشان داده می‌شود که به آن، گراف دانش گفته می‌شود. گراف دانش الگوریتم مرغ مگس خوار ، شامل اطلاعات مختلفی است که کاربران می‌خواهند به ‌سرعت و در کوتاه‌ترین زمان به آن‌ها دست یابند.

گراف سئو سایت مشهد در گوگل

برای مثال ممکن است با جستجوی نام یک شرکت، گراف دانشی از آن شرکت نمایش داده شود که شماره تلفن امور مشتریان و لینک پروفایل شبکه‌های اجتماعی آن را ارائه می‌دهد. پیش از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار و قابلیت گراف دانش، SERP تنها شامل لینک‌هایی به سایر صفحات اینترنتی بود؛ بنابراین کاربران باید مراحل اضافی‌ای را برای یافتن اطلاعات موردنیاز خود طی می‌کردند.

ارائه گراف دانش موجب شد که در بسیاری از موارد، نیازی به مشاهده یک لینک نباشد، زیرا پاسخ ساده جستجو می‌تواند در یک چشم به‌ هم ‌زدن توسط خود گوگل نمایش داده شود. گوگل، محتوای گراف دانش و SERP را بسته به هدف جستجوی کاربر تغییر می‌دهد. به این صورت، میزان تلاش یک کاربر برای یافتن اطلاعات مورد نیاز، به‌ طور قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد.

تأثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو سایت

تثیر مرغ مگس خوار بر سئو وب سایت در مشهد

این حقیقت که گراف دانش الگوریتم مرغ مگس خوار، امکان دستیابی به اطلاعات را بدون ترک صفحه نتایج در اختیار کاربران قرار می‌دهد، موجب عصبانیت بعضی از مالکان وب ‌سایت‌ها شد. وجود این قابلیت به معنای آن است که حتی اگر وب ‌سایتی در رتبه ‌بندی موتور جستجو به رتبه یک دست ‌یافته باشد، دیگر لازم نیست که کاربران برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به آن مراجعه کنند.

در واقع، این اطلاعات به ‌آسانی و بدون نیاز به کلیک روی هیچ لینکی، در گراف دانش در دسترس هستند. با این ‌وجود، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، بر خلاف تصور بعضی از افراد، تأثیر چشمگیری بر رتبه‌بندی سایت‌ها نداشت. زمینه‌ای که این الگوریتم به ‌طور قابل ‌توجهی آن را تغییر داد، تجربه کاربری بود که در جهت مثبت بهبود یافت.

[مطالعه بیشتر: تولید محتوا و تاثیر آن بر رتبه بندی وب سایت ها]

استراتژی‌های اساسی سئو که پیش از ارائه این آپدیت، برای داشتن محتوایی با رتبه بالا کارآمد بودند، پس از آن نیز مؤثر باقی ماندند. یکی از قوانین طلایی سئو که برای هر دو دوره پیش ‌و پس از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل صدق می‌کند، ایجاد محتوایی منحصر به ‌فرد و ارزشمند است. چنین محتوایی که کاربران آن را مفید و خوشایند بدانند.

همچنین، این محتوا باید بسته به موضوع آن، به مناسب ‌ترین شکل تولید شود. به‌علاوه، الگوریتم مرغ مگس خوار اهمیت قانون طلایی دیگر سئو را مورد تأکید قرارداد، این ‌که نمی‌توانید برای بالا بردن رتبه سایت خود، تنها روی کلمات کلیدی حساب کنید. شما باید محتوایی جذاب تولید کنید که اطلاعات را به شکلی قابل ‌فهم ارائه کند.

نتیجه‌ گیری

گوگل از آغاز کار خود، آپدیت‌های بسیاری را در الگوریتم‌ های گوگل به وجود آورده است. یکی از این آپدیت‌ها، الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم با به ‌کار گرفتن جستجوی معنایی و گراف دانش به دقیق‌تر شدن نتایج جستجو و همچنین، دستیابی سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز کمک کرده است. این الگوریتم ، تجربه کاربری را بهبود بخشید و نشان داد که برای داشتن رتبه‌ای بالا در گوگل نمی‌توان تنها به کلیدواژه‌ها تکیه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در خصوص سئو سایت مشهد می توانید با کارشناسان سئو سایت مشهد آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد اتود در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن