کمپین بازاریابی : معرفی ۳ گام ضروری

متخصصین آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در این مقاله به معرفی کمپین بازاریابی و ضروریات مورد نیاز شرکت ها برای راه اندازی یک کمپین موفق خواهند پرداخت.

این روز‌ها در دنیای دیجیتال واژه‌‌هایی همچون کمپین بازاریابی و یا کمپین تبلیغاتی زیاد به گوش می‌رسد. اما عموما افراد تعریف صحیح و واضحی از کمپین‌ها ندارد. کمپین در واقع روشی برای حفظ و جذب مشتری در بین کسب و کار‌ها است که سبب ایجاد رقابت میان افراد، مجموعه‌ها و شرکت‌های مختلف ‌می‌شود. کسب و کار‌ها عموما برای رسیدن به جایگاه مناسب میان رقبای خود از کمپین‌های بازاریابی و یا تبلیغاتی استفاده ‌می‌کنند، که اتفاقا بسیار روش‌های موثری در سال‌‌های اخیر بوده است. در این مقاله با کمک کارشناسان تیم سئو و تولید محتوا آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود ، مفصلا به تعریف کمپین بازاریابی و معرفی انواع آن خواهیم پرداخت.

مقدمه

افراد فعال در حوزه‌های اقتصادی با واژه کمپین به خوبی آشنا هستند و می‌دانند که استفاده از این روش به منزله افزایش آگاهی جامعه در مورد برند و محصولات آن‌ها است. هرچه شناخت جامعه نسبت به برندی بیشتر شود میزان اعتماد جامعه نسبت به برند شما افزایش خواهد یافت و این موضوع باعث افزایش تعداد مشتریان بالقوه، و تبدیل مشتریان بالقوه قبلی به مشتریان بالفعل خواهد شد.

راه اندازی کمپین‌های مختلف اصول و قوانین مخصوص به خود دارد، به عنوان مثال؛ هنگامی که به کمپین‌های تبلیغاتی یک شرکت بزرگ نظیر دیجی کالا توجه ‌می‌کنید، درمی‌یابید که فاکتور‌هایی نظیر میزان بودجه کمپین، انتخاب رسانه، ظاهر تبلیغات و… برای تبلیغ و بازاریابی مهم هستند، اما لازم است بدانید این عوامل به ‌تنهایی کافی نیست. برای درک بهتر این موضوع ضروری است که در ابتدا تعریف درستی از کمپین بازاریابی داشته باشید و در ادامه به بررسی اصول اصلی راه اندازی کمپین‌ها، انواع آن، روش‌‌های طراحی و… بپردازید.

کمپین بازاریابی چیست؟

راه اندازی کمپین در مشهد | بازاریابی در دنیای دیجیتال

به اقدامات سازمان یافته و برنامه‌ریزی شد‌ه‌ای که در جهت دستیابی به اهداف کسب و کار ایجاد ‌می‌شود کمپین بازاریابی ‌می‌گویند. به عبارت ساده‌تر کمپین‌ها روشی برای انتشار آگاهی پیرامون محصول و یا محصولاتی خاص از طریق رسانه‌‌های مختلف از جمله تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپی و… است. شرکت‌ها و مدیران کسب و کار‌ برای پیروزی در میدان رقابت عموما ‌تنها به کمپین‌ها اتکا نمی‌کنند؛ بلکه از روش‌‌های تعاملی دیگر هم استفاده ‌می‌کنند.

کمپین‌‌های بازاریابی بر روی هدف خاص تمرکز دارد و از موضوع ثابتی پیروی ‌نمی‌‌کند. بیلبورد تبلیغات، پست اینستاگرام، دریافت ایمیل و… ابزار تبلیغاتی و بازاریابی هستند و هدف تبلیغاتی همه این‌‌ها یکسان است. به بیانی دیگر همگی یک محصول خاص را تبلیغ ‌می‌کنند و مجموعه همه این اتفاقات منجر به شکل گیری یک کمپین موفق ‌می‌شود.

تفاوت میان کمپین تبلیغاتی و بازاریابی

وقتی صحبت از تبلیغات رسانه ای ‌می‌شود، ممکن است با خود اینطور برداشت کرده باشید که کمپین بازاریابی همان کمپین تبلیغاتی است. اما دقت داشته باشید، اگر چه تبلیغات و بازاریابی همسو با هم هستند اما تفاوت های بسیاری نیز دارند که به هر یک ماهیت جداگانه‌ای می‌دهد.

  • ابتدا بهتر است تعریف بازاریابی و تبلیغات را با هم مقایسه کنیم. بازاریابی در واقع به معنای انجام مجموعه ای از اقدامات جهت معرفی محصولات و خدمات است. بازاریابی موفق بازاریابی‌ای است که در نتیجه آن مخاطبین شما کالا و خدمات شما را به کالا و خدمات رقبای شما ترجیح دهند. در مقابل، تبلیغات فعالیتی است که در آن مدیران کسب و کار با صرف هزینه محصول خود را معرفی و به نمایش ‌می‌گذارند.
  • در کمپین تبلیغاتی از استراتژی تبلیغات و انتخاب درست یک رسانه در جهت انتقال پیام برند برای معرفی و تشویق برای خرید محصول استفاده ‌می‌شود در حالی که در کمپین کارزار مجموعه‌ای از استراتژی‌‌های بازاریابی انجام ‌می‌شود تا مخاطب از برند و محصولات آن شرکت آگاه شود و به استفاده از آن محصولات تشویق شود.

گام های اصلی یک کمپین

گام های اصلی یک کمپین | دیجیتال مارکتینگ موفق

در این قسمت بخش‌‌های اصلی کمپین بازاریابی را شرح خواهیم داد:

۱.هدف کمپین

تعیین هدف در ابتدای راه اندازی کمپین ضروری است و باید هنگام تعیین هدف به عوامل مختلفی دقت کنید به عنوان مثال باید نقطه سر به سر و نقطه سود خود را در نظر بگیرید، میزان بودجه مورد نظر خود برای راه اندازی کمپین را در نظر بگیرید و در نهایت با توجه به تمامی عوامل موثر بر هدف گذاری صحیح، هدفی دست یافتنی برای کمپین خود تایین کنید. دلیل این امر آن است که بعد از اتمام زمان کمپین بتوانید به راحتی میزان موفقیت کمپین خود را ارزیابی نموده و بر اساس آن نقشه راهی برای کمپین‌های آینده در پیش بگیرید. از جمله این اهداف ‌می‌توان به فروش، آگاه سازی برند و… اشاره کرد.

۲.روش شناسی کمپین

همه کسب و کار‌ها از زمان شروع به کار کمپین نیاز به رهگیری نتایج و روش شناسی کمپین دارند تا میزان پیشرفت کمپین خود را اندازه گیری کنند. روش سنجی صحیح آن است که شما هنگام بررسی نتایج، میزان موفقیت کمپین خود را بر اساس میزان نزدیکی به هدف اولیه بسنجید. به عنوان مثال تصور کنید که شما مدیر یک مجموعه هستید و قصد راه اندازی یک کمپین بازاریابی با هدف افزایش فروش کالا‌های رده a را دارید. در این حالت، روش درست سنجش میزان موفقیت کمپین شما این است که در طی زمان میزان فروش کالاهای رده a را بررسی کنید. در مقابل، اشتباه رایجی که‌ عموم مردم گرفتار آن ‌می‌شوند این است که در کنار بررسی فروش کالا‌های رده a به بررسی کالا‌های رده b و c می‌پردازند و در صورتی که فروش این کالا‌ها افزایش نیافته باشد کمپین خود را بی اثر و یا شکست خورده می انگارند.

۳.گام‌‌های مجزای کمپین

موفقیت در یک کمپین مراحل مختلفی دارد و برای رسیدن به هدف نهایی باید مراحل به خوبی اجرا شوند، منظور از گام‌های مجازی، گام‌هایی است که در طی انجام یک مرحله باید انجام شود، به عنوان مثال برای تعیین هدف، باید چند گام را طی کنید برای روش سنجی نیز باید چند گام طی شود. اقدامات این مرحله نیز باید مانند روش شناسی زود هنگام و قبل از راه اندازی کمپین نوشته شود.

انواع کمپین

انواع کمپین در مشهد | کمچین های مختلف در دنیای دیجیتال

کمپین یک نوع اصطلاح بسیار گسترد‌های است که ممکن است تقریبا هر مدل طرح تجاری را شامل شود. رایج‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌‌ها عبارتند از:

  1. کمپین بازاریابی
  2. کمپین توسعه برند
  3. کمپین ایمیل مارکتینگ
  4. کمپین بازاریابی محتوا، بازاریابی اکتسابی، بازاریابی پولی
  5. کمپین روابط عمومی
  6. کمپین پست مستقیم
  7. کمپین تولید شده توسط کاربر
  8. کمپین شبکه‌‌های اجتماعی
  9. کمپین های شرکت‌‌های وابسته

علت شکست کمپین‌‌های بازاریابی

بسیاری از کمپین‌‌ها با اینکه هزینه سنگینی برای تبلیغات خود ‌می‌کنند اما باز هم با شکست روبرو ‌می‌شوند مواجه شدن با شکست در کمپین‌ها دلایل مختلفی دارد:

نداشتن طرح بندی بازاریابی

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد، اکثر سازمان‌‌ها روند بازاریابی تعریف شده ندارند. حتی نداشتن رویکرد در سازمان‌‌هایی که به تکامل رسید‌ه‌اند نیز مشاهده ‌می‌شود و مدت‌‌های زیادی بدون رویکرد مشخص بازاریابی، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. تعیین روکرد برای کمپین ‌تنها با تعیین یک چهارچوب کلی محقق خواهد شد و نیاز به انجام عملیات پیچیده نیست.

مطالعه بیشتر: خدمات ویژه طراحی سایت مشهد در آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود

تمرکز کردن بر روی کانال‌‌ها

امروزه اکثر سازمان‌‌ها افراد متخصص زیادی دارند که بر کانال‌‌های گوناگون از قبیل رسانه‌‌های اجتماعی، کانال‌‌های پولی و … تمرکز ‌می‌کنند. تمرکز بر روی این کانال‌‌ها اگر چه مزایای بسیاری دارد اما این کار سبب کم توجهی به مشتریان خواهد شد و بی توجهی به نیاز‌ها و علایق مشتریان سبب ایجاد نوسان‌های نا هماهنگ در استراتژی بازاریابی مجموعه شما خواهد شد.

راه اندازی کمپین توسط افراد غیر متخصصین

هر حوزه کاری در ابتدای شروع به کار شناخته نشده است و هر گونه اشتباه تهدیدی جدی برای سرمایه اختصاص داده شده به آن است. کمپین‌های مختلف نیز از این قاعده مستثنا نیستند و اگر انجام مراحل مختلف کمپین‌ها را با کمک افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند انجام دهید دیر یا زود با شکست در کمپین مواجه خواهید شد. در این صورت‌ هم سرمایه تخصیص داده شده به پروژه هدر خواهد رفت و هم به هدف خود نخواهید رسید و در طی مدتی که شما برای موفقیت خود برنامه اتباه تدوین میکردید رقبای شما با راه اندازی کمپین های موفق به جایگاه های بهتری خواهند رسید. اما اگر راه اندازی کمپین خود را با کمک متخصصین انجام دهید احتمال شکست و هدر رفت سرمایه شما چندین و چند برابر کاشه خواهد یافت.

متخصصین آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود با تجریبات ارزشمند خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشهد همواره در کنار شما خواهند بود تا بتوانید با استفاده از ابزار‌های به روزی همچون کمپین بازاریابی به رشد و پیشرفت در کسب و کار خود برسید. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در تماس باشید.

کلام آخر

امروزه با گسترش رقابت، پیشرفت در کسب و کار زمانی اتفاق می‌افتد که طراحی کمپین‌‌های بازاریابی بر اساس اهداف و استراتژی شرکت و همچنین بر اساس نیاز مشتریان انجام شود. کمپین‌‌های بازاریابی ممکن است بر اساس اهداف متفاوتی از جمله ساخت تصویر برند، معرفی محصول جدید، افزایش فروش و… در ذهن بازاریاب‌ها طراحی شده باشد. این اهداف مشخص ‌می‌کند تا چه میزان کسب و کار شما به فعالیت‌‌های بازاریابی نیاز دارد و کدام رسانه‌‌ها تاثیرگذارتر هستند.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن