۸ ویژگی ها شاخص فروشگاه های اینترنتی ایران

بازار فروشگاه ‌های اینترنتی ایران و خرید آنلاین امروزه بسیار داغ و پر از خبرهای جدید است. در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی مکانی برای فروش آنلاین محصولات است. خرید از فروشگاه‌های مناسب و مطمئن دغدغه کسانی است که به خرید اینترنتی علاقه دارند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی ایران استفاده کنند. صرفه جویی در وقت و هزینه از ویژگی های بارز خرید آنلاین می‌باشد. در این مقاله با کمک کارشناسان دیجیتال مارکتینگ اتود قصد داریم نگاهی به تاریخچه فروشگاه ‌های اینترنتی ایران ، ویژگیهای یک فروشگاه اینترنتی خوب، مزایا و معایب و… بپردازیم تا بتوانید خریدی مطمئن و آسان را تجربه کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با خدمات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی 

مقدمه

خرید از فروشگاه های اینترنتی

امروزه کمتر کسی است که با فروشگاه ‌های اینترنتی ایران آشنایتی نداشته باشد. مدیران فروشگاهی اینترنتی استراتژیهایی که بهکار می‌برند بیشتر از هر عامل دیگری در موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی تاثیر می‌گذارد. در اختیار قراردادن فروشگاه‌های اینترنتی به مدیران بی‌تجریه پیشرفت خوبی برای فروشگاهها ایجاد نمیشود. در ادامه به تاریخچه فروشگاه ‌های اینترنتی ایران ، انواع آن‌ها، مزایا و معایب و امکانات و خصوصیاتی که فروشگاه‌های اینترنتی دارند که بر تصمیمات مشتریان تاثیر گذار است توضیح خواهیم داد

تاریخچه فروشگاه اینترنتی ایران

تاریخچه فروشگاه های اینترنتی ایران به حضور اینترنت و استقبال مردم سبب شد برای راحتی در خرید و فروش، این نوع فروشگاه‌ها ایجاد و خریداران بدون جابهجا شدن و اتلاف وقت محصول خود را درب منزل دریافت کنند. اولین فروشگاه اینترنتی در ایران فروشگاه دیجی کالا می‌باشد. نزدیک به ۱۰ سال است که دیجی کالا فعالیت خود را آغاز کرده و تقریبا در همه موارد فعالیت خوبی داشته است. دیجی کالا نقش مهمی در ترویج فرهنگ خرید اینترنتی در ایران داشته است. به نقل از مدیران دیجی کالا بیشترین مشتریان دیجی کالا از شهرستان‌ها بوده چرا که شهرهای کوچک دسترسی به بازارهای بزرگ ندارند.

ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی خوب و مطمئن

در ادامه به مهمترین ویژگی ها و پارامترهایی که باید در فروشگاه های اینترنتی وجود داشته باشد اشاره خواهیم کرد؛

تجربه کاربری

تجربه کاربری عالی و خوب یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین خصوصیتی است که فروشگاه‌ های اینترنتی ایران باید داشته باشد. این به این معناست که هنگامی که کاربر از سایت بازدید می‌کند حتی اگر بازدید در نهایت منجر به خرید نشود حس خوب را به کاربر القا کند.

رابط کاربری

از مهم‌ترین فاکتورها و برگ برنده‌ای که هر فروشگاه اینترنتی در ایران باید در جهت جذب مخاطب داشته باشد رابط کاربری است. رابط کاربری به معنای این است که کاربر بعد از ورود به سایت باید طراحی یا ظاهر فروشگاه به قدری جذاب و گیرا باشد که اگر کاربر قصد خرید نداشته باشد در جهت سرگرمی بازدیدی از فروشگاه داشته باشد.

دسترسی سریع و آسان به محصول

دسترسی سریع به محصولات به اندازه رابط کاربری در فروشگاه ‌های اینترنتی ایران مهم می‌باشد. در این ویژگی کاربر باید بتواند به محض ورود، محصول مورد نظر خود را به راحتی پیدا کند و در مدت زمان کم مراحل سفارش خود را ثبت کند. اگر کاربری در فروشگاه اینترنتی با جست‌وجو نتایج مرتبطی پیدا نکرد قطعا در روزهای بعد، کاربر مجدد اقدام به جست‌وجو نمیکند و به فروشگاه‌های اینترنتی دیگری روی میآورد. استفاده از جست‌وجوی پیشرفته در فروشگاه‌های اینترنتی بهتر می باشد.

مرحله خرید

خرید معتبر از فروشگاه های اینترنتی

فرآیند خرید در هر فروشگاه اینترنتی در ایران مسئله بسیار مهمی است به این دلیل که اگر مرحله خرید در یک فروشگاه اینترنتی پیچیده باشد احتمال اینکه کاربر از خرید خود صرف نظر کند بالاست و در نهایت سبب می‌شود فروشگاه روزانه کلی سفارش خود را به خاطر مرحله خرید از دست بدهد.

به کاربردن خبرنامه در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

استفاده از خبرنامه در طراحی سایت فروشگاه‌های اینترنتی ایران سبب می‌شود عکس العملی از سوی کاربر برای فروشگاه اینترنتی شود. اغلب مشتریانی که از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند علاقه‌مند هستند در سیستم خبرنامه عضو شوند تا از تخفیفها و محصولات آگاهی یابند.

مطالعه بیشتر: انواع طراحی سایت در مشهد چیست ؟

کیفیت و قیمت مناسب محصولات

همه افراد به دنبال فروشگاه‌های اینترنتی هستند که بهترین کیفیت و با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهد. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی ایران ضمانت کیفیت و اصالت کالا را دارند که پیشرفت بزرگی در این زمینه می‌باشد. داشتن کیفیت از ویژگیهای برتر فروشگاه‌های اینترنتی می باشد.

اعتماد سازی و پشتیبانی قوی

گام اصلی فروشگاه اینترنتی ایران اعتمادسازی است این ویژگی بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی در ایران در مقابل مشتریان خود دارند. اعتمادی که فروشگاه‌های اینترنتی در ذهن مشتریان خود ایجاد میکنند سبب می‌شود کاربران محصول جدیدی را که ندیده‌اند خرید کنند. شرکت‌هایی موفق هستند که پشتیبانی خوبی داشته باشند بدین معنا که کاربران هنگام پرداخت هزینه به سیستم اعتماد اینکه تنها نیستند القا کند و خرید آن‌ها در صورت نارضایتی پشتیبانی می‌شود.

گارانتی بازگشت وجه و مرجوعی کالا

هنگام خرید از فروشگاه‌ های اینترنتی ایران به ویژگی گارانتی بازگشت وجه و همچنین مرجوعی دقت کافی داشته باشید که به صورت کامل و صریح قوانین مربوط به مرجوع شدن محصول و گارانتی در سایت توضیح داده باشند. این ویژگی سبب می‌شود کاربران به فروشگاه اینترنتی اعتماد پیدا کند در غیر این صورت کاربر به سختی اعتماد خواهد کرد.

انواع فروشگاه‌های اینترنتی

انواع فروشگاه‌های اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی ایران با توجه به محصولی که ارائه می‌دهند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

فروشگاه های کالا فیزیکی

این نوع فروشگاه‌ها محصولات آن‌ها قابل لمس است. از جمله محصولات آن‌ها لباس، عطر، گوشی موبایل و… می‌باشد. در این نوع فروشگاه‌ها بعد از ثبت سفارش در سایت محصول را برای مشتری ارسال می‌کنند.

فروشگاه های دیجیتالی

فروشگاه های دیجیتال با فروشگاه‌های کالای دیجیتال متفاوت است. این نوع فروشگاه‌ های اینترنتی ایران خدمات قابل دانلود ارائه می‌دهند. از جمله این محصولات کتاب، موسیقی، فیلم و… می باشد.

مزایا فروشگاه اینترنتی

فروش اینترنتی با کمک دنیای مجازی مرز و زمان ندارد و جای خود را در بین کسب و کارها بازکرده است. فروش اینترنتی کار را برای فروشگاه‌داران در پاساژها راحت کرده است. با ما همراه باشید تا برخی از مزایای آن بررسی کنیم.

  • موجب کاهش ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا
  • پرداخت آنلاین یا پرداخت در محل بعد از ثبت سفارش
  • انجام ثبت سفارش در چند دقیقه
  • ضمانت بازگشت وجه و ضمانت تعویض کالا
  • کاهش هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار پایین‌تر از هزینه راه اندازی فروشگاه حضوری است
  • نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای در معرض گذاشتن محصولات و خدمات خود

معایب فروشگاه اینترنتی

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی ایران در کنار مزایای آن معایبی هم دارد از جمله مهم‌ترین معایب آن عبارتند از:

  • نپذیرفتن معایب کالای فیزیکی خریداری شده از طرف فروشگاه اینترنتی
  • یکی نبودن کالای خریداری شده با سفارش شما
  •  با توجه به اینکه امروزه سایت‌های اینترنتی زیاد شده است ممکن است به سایتهایی برخورد کنید که قصد کلاه‌برداری و سوء استفاده را داشته باشند.

نکات مهم درباره خرید از فروشگاه‌ های اینترنتی ایران

نکات مهم برای خرید از فروشگاه های اینترنتی

از آنجایی که کلاه‌برداری اینترنتی رواج پیدا کرده در این مطلب نکاتی را جهت خرید از فروشگاه‌ های اینترنتی ایران ارائه می‌دهیم:

برخورداربودن از نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد نشانه اعتماد کردن به یک سایت است. اگر یک سایتی دارای نماد اعتماد الکترونیک از سمت دولت دریافت کرده باشد به راحتی میتوانید به فروشگاه اینترنتی اعتماد کرده و از آن خرید کنید.

برخوردار بودن از امکان پرداخت در محل

اگر یک فروشگاه اینترنتی قابلیت پرداخت در محل را فعال کند بدین معناست که با شرکت پست همکاری کرده و میتوان به آن اعتماد کرد.

کلام آخر

در این مقاله در مورد خصوصیات فروشگاه های اینترنتی ایران خوب و معتبر مطالبی را ارائه داشتیم. این نکات در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسند اما نکاتی است که همواره بر روی خرید مشتری موثر است. بهترین مدیران فروشگاه های اینترنتی مدیرانی هستند که از علم ایمیل مارکتینک، تولید محتوا، بازاریابی و سئو در مشهد باخبر هستند. اگر کسب وکاری دارید و در تلاش هستید که فروش آنلاین خود را افزایش دهید باید فروش محصولات خود را در بستر اینترنت گسترش دهید.

تیم متخصص در دیجیتال مارکتینگ اتود در این راستا آماده مشاوره به شما بوده و در این راه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. برای دریافت مشاوره و آشنایی با خدمات این مجموعه می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

آنچه می خوانید ...

مقالات مرتبط

به خواندن ادامه دهید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن