- %آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود%

۵ ترفند برای جلوگیری از زیاد شدن چگالی کلمات کلیدی

در اواخر سال ۱۹۹۰، چگالی کلمات کلیدی در رتبه بندی سایت عامل مهمی محسوب می شد اما در حال حاضر این معیار از اهمیت کمتری برخوردار است و حتی ممکن است باعث جریمه و کاهش رتبه وب سایت ها شود چرا که به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی موجب نارضایتی کاربران می شود و در نتیجه موتور های جست و جو شما را به عنوان سایت اسپم معرفی می کنند. کارشناسان تولید محتوا و سئو همیشه این چالش را دارند که چه تعداد از کلمات کلیدی را باید در متن خود جای دهند. در این مقاله از مجموعه مقالات دپارتمان تولید محتوا آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود جواب قانع کننده ای برای تعریف تراکم کلمات کلیدی، کاربرد آن و تعداد استفاده از آن در متن و … خواهید یافت.

مطالعه بیشتر: تولید محتوا در مشهد چه کمکی به توسعه کسب و کارها در این شهر می کند ؟ 

مقدمه

هنگامی‌که صحبت از چگالی کلمه کلیدی می‌شود نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. عده‌ای از متخصصین معتقدند چگالی کلمه کلیدی در رتبه بندی سایت امری مهم محسوب می‌شود و عده‌ای به این دلیل مخالف‌اند که چگالی کلمه کلیدی تأثیری در سئو ندارد چرا که با پیشرفت تکنولوژی موتور جست و جو، به کاربردن زیاد از کلمات کلیدی فقط باعث ناخوانا شدن محتوا و حتی سبب جریمه شدن سایت می‌شود. با وجود تغییرات زیاد در قوانین سئو، اطلاع یافتن از مقدار صحیح تراکم کلمه کلیدی و رعایت استفاده از آن در متن یکی از وظایف مهم سئوکار است. در ادامه این مقاله به طرح پرسش‌هایی همچون چگالی کلمات کلیدی چیست؟علت اهمیت آن و میزان مناسب برای این تراکم چقدر می‌باشد و دیگر سوال‌هایی از این قبیل پرداختیم.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

کلید واژه | توجه به کلید واژه در تولید محتوا

تراکم یا چگالی کلمات کلیدی و اصطلاح انگلیسی آن Keyword Density، به تعداد استفاده از کلمات کلیدی در یک محتوا اشاره دارد. معمولا این چگالی را با درصد کلمات کلیدی نسبت به کل کلمه‌ها بیان می‌کنند. این چگالی راهنمای خوبی برای موتورهای جست و جو است چرا که در مبحث بهینه سازی سایت می‌تواند به عنوان فاکتور موثر برای تشخیص مرتبط بودن محتوای یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.

چرا چگالی کلمات در یک مقاله اهمیت دارد؟

اهمیت چگالی کلمات کلیدی در یک محتوا از سال‌های گذشته برای همه سئوکاران مشخص شد. در گذشته کارشناسان متخصص سئو معتقد بودند که استفاده زیاد از کلمات کلیدی در یک محتوا برای بهینه سازی سایت بهتر است. به مرور زمان این فرضیه از بین رفت چرا که به کارشناسان ثابت شد که اگر این تعداد از حد معینی بیشتر شود، سبب وارد شدن ضربه به سئوی سایت می‌شود و اگر از حدی کمتر شود نمی‌تواند سیگنال مناسبی به موتور جست و جوی گوگل بفرستد.

متن زیر با کلمه کلیدی “خرید ماشین” در ده سال پیش در سایت‌ها دیده می‌شد و در گوگل رتبه اول را داشت:

با سلام خدمت شما عزیزان علاقه‌مند به خرید ماشین. در خرید ماشین باید به نکاتی دقت داشت چرا که خرید ماشین بسیار مهم بوده و هر اشتباه و خطایی در خرید ماشین می‌تواند سبب شود که شما خرید ماشین خوبی نداشته باشید و از خرید ماشین نا امید شوید. پس خرید ماشین را جدی بگیرید تا بتوانید خرید ماشین را به خوبی تجربه کنید.

به همین علت موتور جست و جوی گوگل تصمیم گرفت میزان تأثیرگذاری تراکم کلمه کلیدی را به حداقل برساند. موارد ذکر شده در بالا به این معنا نیست که هرگز از کلمه کلیدی استفاده نکنید. به این معناست که عبارت را به اندازه کافی در محتوای خود استفاده کنید.

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه چگالی | تولید محتوا و کلید واژه

محاسبه چگالی کلمات کلیدی به نسبت آسان است و با محاسبه ساده ریاضی می‌توان درصد آن را پیدا کرد. با استفاده از فرمول زیر می‌توان درصد چگالی را تعیین کرد.

۱۰۰*( تعداد کل کلمات در متن/تعداد دفعات کلمه کلیدی به کار رفته در متن) =درصد تراکم کلمات کلیدی

به عنوان مثال مقاله‌ای با ۱۵۴۷ کلمه و ۱۲ بار کلمه کلیدی را در متن تکرار کرده باشید چگالی آن ۳/۲ درصد می‌شود که چگالی مناسبی برای مقاله شما خواهد بود.

هدف Keyword stuffing

Keyword stuffing

بهبود سئوی یک وب سایت راهی تقریبا طولانی و زمان بر است، در گذشته برخی از افراد از کیورد استافینگ استفاده می کردند تا موتور جست و جوی گوگل را فریب دهند و بتوانند با سرعت بیشتری شاهد افزایش رتبه صفحات خود باشند. هدف اصلی گوگل، کسب رضایت کاربران است اما استفاده از این روش کاربران را از محتوا ناامید کرده و باعث نارضایتی آن ها می شد که در نتیجه این امر باعث شد تا این شرکت وب سایت هایی که از کلمات کلیدی زیادی در محتوای خود استفاده می کنند را جریمه کند و رتبه آن ها را کاهش دهد تا بتواند رضایت کاربران را دوباره بدست آورد.

نحوه توزیع کلمات کلیدی

نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد و روی خوانا بودن متن و سئوی صفحه اثرگذار است؛ نحوه توزیع کلمه کلیدی است. برای بهتر متوجه شدن موضوع در اینجا مثالی را ذکر می‌کنیم؛ اگر در دو پاراگراف آخر متن خود ۱۰ بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید و در ابتدای محتوا خبری از کلمه کلیدی نباشد این کار مشکل‌دار است و به شدت روی سئو مقاله شما تأثیر بدی می‌گذارد.

در چه قسمت‌هایی از مقاله کلیدواژه استفاده کنیم

استفاده کلمه کلیدی در قسمت هایی که در ذیل عناوین آن‌ها ذکر می‌شود الزامی است.

  • لینک صفحه (URL)
  • توضیحات کوتاه صفحه (Meta Description)
  • عنوان صفحه
  • تگ H1
  • متن اصلی
  • تگ Alt تصاویر موجود در صفحه

اهمیت چگالی کلمه کلیدی و سئو

کلمه کلیدی و سئو | تعداد کلمات کلیدی در یک محتوا و سئو مشهد

علت اهمیت داشتن چگالی کلمات کلیدی در بهینه سازی موتور جست و جو به خاطر این است که گوگل تلاش می‌کند بهترین نتیجه را به کاربرانش نشان دهد. کلمه کلیدی به کار رفته در متن اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می‌دهد و برای بهتر نشان دادن محتوا به کاربر باید سراغ کلمات کلیدی رفت اما در طی این مسیر تراکم کلمات کلیدی اهمیت پیدا می‌کند یعنی باید از کلمات کلیدی به اندازه کافی در سراسر محتوا استفاده کنید. بهترین محتوا از نظر گوگل محتوایی است که خواندن آن راحت و متن مرتبطی داشته باشد. استفاده نا به جا از کلمات، خوانایی متن را سخت و در نهایت رتبه سایت را کاهش می‌دهد.

در گذشته الگوریتم های موتور جست و جو از چگالی کلمات کلیدی در جهت تشخیص کلمه کلیدی یک محتوا استفاده می کردند، یعنی گوگل کلمه ای که به تعداد بیشتری در یک محتوا مورد استفاده قرار گرفته بود را به عنوان کلمه کلیدی آن محتوا در نظر می گرفت. اما در حال حاضر استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در محتوا یک صفحه به منظور Keyword stuffing شناخته می شود که یکی از روش های سئو کلاه سیاه برای دریافت رتبه بهتر در نتایج جست و جوی گوگل است. در صورتی که چگالی کلمات کلیدی در یک محتوا بیش از حد مجاز باشد و گوگل آن را به عنوان Keyword stuffing شناسایی کند، ممکن است شما جریمه شوید و یا حتی از نتایج جست و جو حذف شوید.

مطالعه بیشتر: سئو سایت در مشهد چه کمکی به توسعه کسب و کارها در این شهر می کند ؟ 

تکرار کلمه کلیدی

انباشت کلمات کلیدی در یک صفحه را تکرار کلمه کلیدی می‌نامند. انباشت کلمات، غیر طبیعی است و خواندن متنی که کلمه کلیدی زیادی در آن به کار رفته به هیچ عنوان خوشایند نیست. در گذشته سئو نو ظهور بود و کیورد استافینگ تأثیرگذار بود اما با گذشت زمان این تکنیک اثر بخشی خود را از دست داد و نمی‌تواند علتی برای افزایش رتبه سایت باشد. برای افزایش چگالی کلمات کلیدی باید به فکر این بود که کلمات را به اصولی‌ترین شکل در محتوا جایگذاری کرد.

۵ ترفند جلوگیری از زیاد شدن چگالی کلمات کلیدی در محتوا

نکات مهم کاربرد کلمات کلیدی | سئو تولید محتوا با کلمات کلیدی

هنوز برای تراکم کلمات کلیدی درصد معینی مشخص نشده است پس بنابراین باید از روش‌هایی کمک بگیریم که در سئو سایت تأثیر مثبت داشته باشد. در این قسمت از مقاله به چند روش برای داشتن محتوایی با تراکم ایده‌آل اشاره‌ای خواهیم کرد:

همیشه اولویت کاربر است

در هنگام نوشتن محتوا سعی کنید مطالب را رسا و کاملا عادی و طبیعی بنویسید و سپس بررسی کنید چقدر کلمه کلیدی به کار برده‌اید در صورت نیاز آن را کم و زیاد کنید. به طور کلی کیفیت یک محتوا را تعداد سوال‌هایی که به کمک محتوا می‌توان پاسخ داد مشخص می‌شود.

استفاده از کلمه‌های هم خانواده و هم معنی

موتورهای جست و جو می‌دانند اضافه کردن پیشوند و پسوند تغییری در کلمه ایجاد نمی‌کند به عنوان مثال اگر مقاله‌ای با کلمه کلیدی “همکار پروژه” تولید کنید کلمات کلیدی “همکاران پروژه” یا “همکار پروژه‌ها” از کلمات مرتبط می‌باشند.

فواصل کلمه کلیدی از یکدیگر

همیشه باید از این موضوع اطمینان خاطر کرد که کلمه کلیدی به خوبی در همه جای متن جایگذاری شده باشد. بهتر است در پاراگراف اول و آخر و در بدنه مقاله استفاده کرد به این ترتیب گوگل متوجه خواهد شد که کل متن درباره کلمه کلیدی صحبت شده است.

به کارگیری کلمات کلیدی در قسمت‌های مهم

می‌توان روی خزنده‌های موتور جست و جو با استفاده از کلمات کلیدی درقسمت‌هایی از جمله title , H1, H2 و تگ alt تأثیر خوبی گذاشت.

مطالعه بیشتر: طراحی سایت مشهد چه کمکی به توسعه کسب و کارهای این شهر می کند ؟

تولید محتوای طولانی

محتواهای طولانی بیشتر مورد توجه خزنده‌های گوگل قرار می‌گیرد.

تأثیرگذاری کلمات کلیدی در سئو

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا هنوز چگالی کلمات کلیدی در سئو تأثیرگذار است؟ در جواب این پرسش باید بگوییم گوگل یا هرموتور جست و جوی دیگری بیانیه‌ای رسمی درمورد تأثیر تراکم کلمات کلیدی در رتبه بندی گوگل صحبت نکرده اند، اما پیشنهاد کارشناسان متخصص در این حوزه این است که مطالب خود را به صورت طبیعی نوشته و محتوای خود را کلمه محور نکنید.

تولید محتوا وب سایت به صورت اختصاصی

آژانس دیجیتال مارکتینگ اتود در کنار بهره‌مندی از نیروهای متخصص و با دانش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشهد ، با خدمات گسترده در فضای دیجیتال در تلاش است تا با بالاترین کیفیت و بیشترین بهره‌وری، کسب و کار شما را توسعه دهد. این مجموعه با استفاده از بهترین ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ نیازهای کسب و کار شما را به نحوی اصولی و خلاقانه پیاده سازی می‌کند. مجموعه اتود در طی این مسیر همراه با شماست و لحظه به لحظه به رشد کسب و کار شما می‌اندیشد. کافی است با کارشناسان مجموعه اتود تماس بگیرید.

کلام آخر

با توجه به این مقاله متوجه شدیم که چگالی کلمات کلیدی چیست و مشاهده کردید که اگر تراکم کلمات کلیدی در متن زیاد و یا کم باشد چه مشکلاتی برای شما به وجود می‌آید. از آن جایی که نمی‌توان در نظر گرفت که موتورهای جست و جو چه درصدی از تراکم کلمات کلیدی را ایده‌آل می‌دانند بهتر است کلمات کلیدی را در تمام متن گنجانده به طوری که در استفاده از آن زیاده روی نشود. در قدم اول، هدف باید ایجاد محتوایی رسا و با خوانایی بالا برای کاربر باشد و در کنار آن استفاده از کلمات کلیدی در بهترین قسمت‌های متن باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن